Alexandra
    Jag ska nu läsa upp svenska 2+3 och matte 1+2 på komvux. Har förstått det som att jag då måste göra nationellt prov. Hur funkar det? Kan man göra det när som helst eller måste dom göras på utsatta provdatum?

    Kan man få betyg i en kurs utan att ha gjort NP?

    Tanken är alltså att jag ska bli klar med dessa kurser innan mitten av april, för att kunna söka in till universitet med reell kompetens.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    de fyra kurser som du ska läsa går ut på heltidsstudier i 20 veckor. Nu är vi nästa mitt i januari. Det är ca 3 månader kvar till mitten på april, dvs max 13 veckor. Att läsa 20 veckors kurser på 13 veckor kan inte rekommenderas; det är svårt /kan vara omöjligt/.
    Men om du är mycket duktig och motiverad samt får hjälp av läraren... så säger jag i så fall inte att det är helt omöjligt att hinna få betyg /om det t.ex endast handlar om att få godkända betyg, dvs E/ till mitten på april. Men i fall du vill ha högre betyg än E, rekommenderas det inte att läsa snabbare än på heltid.
    Ang. nationella prov - så skriver man dem på "utsatta datum", alla samtidigt; detta för att ingen ska kunna få tillgång till innehåll i årets NP på förhand.
    Det är dock inte omöjligt att få godkänt betyg och avsluta kursen redan innan NP-datumen. Detta om läraren anser att du kunde uppvisa godkända kunskaper.

    Det är inte den studerandes rättighet att läsa nästan dubbelt så snabbt än "vanlig heltid"; det är ett undantag. Mitt råd är att du börjar läsa och ser vad som händer, pratar med lärarna, med syv på komvux och gör ditt bästa... räkna dock inte med att du blir klar snabbare än på 20 veckor med de 4 kurser, eftersom det är den tiden det tar att läsa dem.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till!

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svar.
    • : Tack för svar. Är absolut medveten om att det kanske inte kommer gå, men vill veta vilka möjligheter jag har. Min plan är att prova och se hur långt jag kommer, det skadar inte. Funkar det inte så funkar det inte. Siktar inte heller på högre betyg utan endast godkänt.
    • Milla : Lycka till med dina studier! Fråga syv håller tummarna för dig!