Milosz
    Hej!

    Jag har ett stort problem. Jag vill börja universitet den kommande våren och att ha möjlighet att göra det behöver jag SAS3 betyg senast 1 december. Saken är att jag fortfarande är i SAS1 och bestämde att jag ska göra prövning i SAS3. Tyvärr, kommer mitt nationella prov i SAS1 och prövning i SAS3 äga rum på precis samma dag. Vad kan jag göra? Prövningen är mycket viktigare för mig,men jag vill också ha betyg i SAS1. Kan man göra Nationella prov på ett annat tillfälle?

    Tack för hjälp på förhand,
    Milosz

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Prata med din lärare i svenska, förklara situationen.  Fråga även om prövning kan flyttas till dagen innan t.ex. Är det exakt samma tid, klockslag eller samma dag med olika tider ? Du kan kanske hinna göra båda proven på samma dag?

    • : Tack för ditt svar! Prövningen kommer pågå från kl 9:00 till kl. 17:00 så jag är osäkert om det är möjligt att göra båda på samma dag, men jag ska definitivt fråga om en av dem kan flyttas!
    • Anna : Fråga och vi hoppas det löser sig. Det är mycket ovanligt /typ förekommer i princip inte/ att en person som läser SAS 1 vill göra prövning i SAS 3 /du hoppar över 2 kurser, 10 veckors heltidsstudier, som är = 400 timmar studier i svenska/. Jag säger inte att det är hopplöst, men eftersom det är en så ovanlig situation, då har ingen givetvis tänkt på att de två proven krockar; för att du är nog ensam om att vilja göra dem båda samtidigt. :) Hur man löser en så ovanlig situation - har vi ingen erfarenhet av. Vi hoppas att det går att flytta en av dem proven. Du får gärna höra av dig sen och berätta hur det går. Vi önskar dig lycka till & håller tummarna för dig!