Lotta
    Hej min lärare har sagt att nationella i 9:an väger extra mycket på betyget i år. Idag hade vi NP i matte och jag glömde av allting som jag kunnat tidigare och jag har även sökt till natur och jag vill inte ha lägre en C i slutbetyg. Så jag undrar hur mycket kan NP påverka mitt slutbetyg?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lotta,
    läraren kan sätta exakt samma betyg på hela kursen som du får på NP. Detta för att NP görs i Slutet av kursen och omfattar innehåll i hela kursen.
    Betyget ska spegla dina kunskaper i Hela kursen som du har när betyget sätts, alltså i slutet av kursen. Därför är det vanligt att eleverna får samma betyg på hela kurser som de får på NP.
    De tidigare "betygen" är i princip bara en "fingervisning" om hur man ligger till ...
    Vänligen
    Julia syv