Elin
    Hej, jag går i 9:an i Karlstad. Jag har väldigt svårt att bestämma mig om vilket gymnasium jag ska gå på. Jag hade tänkt Samhäll med inriktning beteende för det verkar som en rolig linje med sociologi, psykologi m.m och sedan även en rolig skola. Men jag har också funderat på att bli veterinär efter gymnasiet. Och då vet jag att jag inte får den behörigheten på samhällsprogrammet. Jag måste gå Naturprogrammet för matematik, fysik, kemi och biologi ämnena. Jag är inte så intresserad av just dom ämnena men jag har inte heller svårt för dom och har runt betyg C i de fyra ämnena. Varför jag vill bli vetrirnär är för att jag älskar djur. Sällskapsdjur helst. Så att kunna hjälpa dom är mitt drömyrke. Men jag är så skoltrött, och känner att jag kommer plugga sönder mig själv om jag väljer natur. Alla som jag har pratat med som går natur har så sjukt mycket plugg att dom inte hinne med annat. Och jag orkar inte de. Men jag vill ändå bli veterinär. Jag får inte de att gå ihop. Men jag kanske tänkte på om man kunde jobba med något med djur fast man inte liksom "läkte dom". Asså att man inte är veterinär. Jag vet inte, men kanske det finns något jobb förutom typ hunddagis. Eller jagvet inte hur jag ska göra....

    MVH Elin

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elin!

    Du skriver om att du har väldigt svårt att bestämma dig om vilken utbildning på gymnasiet du ska söka till. Du upplever viss skoltrötthet och tror inte du kommer att orka plugga mycket. Bra att du är beredd att titta på olika yrken och inte bara låser dig vid veterinär för det finns många yrken där man på olika sätt jobbar med djur.

    Kika gärna på följande: DjurskötareDjurvårdareHästskötareHovslagare men även på andra yrken som t.ex Fotograf (där man t.ex. kan specialisera sig för att fotografera djur) eller Journalist (där man också skulle kunna specialisera sig på att skriva om djur-frågor på olika sätt). Du nämner "hunddagis" i din fråga och det är bra att du tänker brett och känner till olia alternativ - som att bli egen företagare och öppna t.ex. hunddagis eller katt-pensionat.

    Nu, när du väjer till gymnasiet, är det bra om du kunde bestämma dig om du vill välja ett yrkesprogram eller ett högskoleförberedande program. Med de intressen du har, så skulle jag bland de yrkesprogrmmen rekommendera Naturbruksprogrammet, inriktning Djur eller Vård-och omsorgsprogrammet men även FT, inriktning Transport (detta för att det är mycket bra att ha körkort som alltid är meriterande men i vissa yrken är ett krav - t.ex. som Hovslagare måste man ha körkort; även som fotograf och som veterinär kan det vara helt nödvändigt att ha körkort).

    Det är mycket smart att välja ett yrkesprogram där man lär sig ett yrke och har en bra grund att stå på under många år framöver. Vill man sedan plugga vidare, så finns det olika möjligheter -Yrkeshögskola, komvux och högskola.

    Ett annat sätt att gå tillväga på är att välja läsa det som känns roligt och se sen vad som händer, hur dina intressen och karriärmål förändras och agera därefter.

    Jag hoppas mitt svar hjälper dig att fatta beslut om ditt gymnasieval.

    Bästa hälsningar

    Liselotte Syv

    Liselotte

    Lite tips på hur du kan tänka kring "jobba med djur": t.ex. skulle du söka sommarjobb eller praktik på djurkliniken - som reseptionist eller som "allt-i-allo" (hjäpa till med det som behövs). Som receptionist eller besöksbokare behöver man inte någon speciell utbildning och man kan lära sig på arbetsplatsen.

    En annan möjlighet att få jobba med djur utan att vara veterinär eller djurskötare är att jobba med marknadsföring: hjälpa djurkliniker att marknadsföra sig mot kunder.

    Djurfotograf har jag redan nämnt i mitt svar till dig innan.

    Att hjälpa djur kan man även som säljare av djurförsäkringar och/eller somskadereglerare (på ett försäkringsbolag som försäkrar djur).

    Det finns säkert även andra sätt att jobba med att hjälpa djur och vi är tacksamma om du kan ge oss lite tips - om du hittar ngt. som inte vi själva tänkt på.