Hej Carolina!
    Det är helt rätt att om du vill läsa Ekonomi på högskola/universitet efter gymnasiet, så är det helt logiskt att söka till Ekonomiprogrammet på gymnasiet. Du blir behörig att söka ekonomiutbildningar på högskola även efter Naturvetenskapsprogrammet, men på Ekonomiprogrammet kan du börja fördjupa dig i Ekonomi redan på gymnasiet, därför är det en mycket bra idé!

    Angående högre betyg - så beror det på vad man är duktig på.
    Många kurser är exakt desamma på Naturvetenskaps- och på Ekonomiprogrammet men i matte och no-ämnena är det klart ganska stor skillnad.

    Råder dig göra test på http://www.gymnasieguiden.se/testet och se vad du får för resultat och rekommendation ang. gymnasieprogram.

    Blir du medlem (om du inte redan är det) på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasieval - vilket går snabbt och är gratis - får du mycket bra tips och hjälp med ditt gymnasieval.

    Tveka inte att höra av dig i fall du kommer på nya frågor!
    Lycka till med dina studier och ditt gymnasieval!
    ANNA