aurora
    Hej! Jag började precis nian men har redan fått ångest över gymnasiet. Både lärare och vänner stressar mig verkligen och jag har ingen aning om jag vill välja ekonomi eller Natur. Jag har det väldigt enkelt att komma ihåg saker och lära mig fort, jag tycker även att det är väldigt kul med No-ämnena. Jag har det väldigt lätt när det gäller att plugga, speciellt till prov som kräver mer utvecklade svar så som No och so prov. Men jag hatar matte däremot, jag har alltid haft svårt för just matte. Jag har det extra svårt när det gäller just bråk och sådant. Och från det jag har förstått är det massor av matte i Natur, men mindre i ekonomi. Jag är så osäker på vilken av linjerna jag vill välja och vad som är bäst för mig. jag har även hört att det är väldigt mycket plugg på natur vilket får mig att bli mer osäker på vad jag ska välja. Jag vill kunna ha fritid och hänga med vänner utan att oroa mig över om jag har pluggat för lite. Det är massor av snack på vår skola om hur natur bara är för plugghästar och att man kommer inte ha tid med sitt sociala liv. Jag vill verkligen ha tid till att göra annat än plugga. Men som sagt jag har ändå ganska lätt för no/so men svårare för matte.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Aurora,

    om du "hatar" matte, som du skriver i din fråga :) - då avråder jag dig från att välja naturvetenskapsprogrammet.

    Om valet för dig strå mellan Naturvetenskapsprogrammet och Ekonomiprogrammet, är det i så fall EK som jag råder dig att väIja.

    på inriktningen Juridik läser man mindre matte än på inriktningen Ekonomi - på Ekonomiprogrammet. Inriktning på Ekonomiprogrammet läser man från åk2. Under åk1 läser man tillsammans - båda inriktningar på Ekonomi. Om du kommer in på en gymnasieskoIa som erbjuder båda inriktningar på Ekonomiprogrammet, kan du välja just inritning till åk2.

    Gör gärna tester på Framtid.se>> och på GymnasieGuiden.se>>

    ViII du repetera matte, och läsa på egen hand  - gå in på www.matteboken.se

    Mattecentrum erbjuder också undervisning i Räknestugorna, det är gratis. Se om någon Räknestuga finns nära dig - här>>

    Hoppad mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket för svaret!! Men jag undrar en sak, skulle jag kunna kämpa igenom mig matten på natur? Jag har C i matte nu och haft det sen åk 6, men jag tycker att det tuffa med matte är att jag helt enkelt inte gillar matte och ja "hatar" det. Men är natur värt det? För att matte går inte att undvika om man säger så.
    • Anna : Fysik, Kemi och Biologi på lite högrenivåer är ganska så beroende av mattekunskaper. Innehåll i mattekurserna kan du se på www.matteboken.se - och på Naturvetenskapsprogrmmet läser man matte1, 2 och 3 i snabb takt. Alla de tre kurser ska man vara klar på 2 år, för att i åk3 kunna läsa matte 4 - och för dem som vill, även matte 5 och matte specialisering. Om just du klarar matte på NA, är det bättre att fråga din lärare i matte, som känner både din kapacitet och kraven på gymnasiematte! :)
    • : tack så mycket för all hjälp :)
    • Milla : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer