Hej Furkan,

    jag vill föreslå att du söker Teknikprogrammet, inriktning Samhällsbyggande och miljö<< på flera olika gymnasieskolor. Den utbildningen är bäst anpassat till vidarestudier mot yrke Arkitekt<<

    men om du inte vill eller kan söka teknikprogrammet på flera olika gymnasieskolor - som olika alternativ i din gymnasieansökan, kan det gå att bli Behörig både på Naturvetenskapsprogrammet och på Ekonomi. Jag skulle rekommendera NA i första hand. Detta pga det är inte säkert att du på ekonomiprogrammet kan få läsa Naturkunskap 2, vilket du måste ha godkänt betyg i, för behörighet. Matte 3 krävs också. Det är en obligatorisk kurs på naturvetenskapsprogrammet och på inriktningen Ekonomi på Ekonomiprogrammet, men inte på inriktningen Juridik.

    Bästa hälsningar och lycka till med ditt gymnasieval!

    ANNA