Hej
    Hej! Jag går i nian och vet inte vad jag ska välja till gymnasiet. Det lutar lite mot att jag ska välja natur-sam eftersom jag tycker om biologi men jag har inte lika stor intresse för fysik och kemi. Dock så kan jag tycka att det är roligt att göra experiment och sådant. Jag har ett C i matte och vet inte om jag kommer tycka att gymnasiematten är svår eller att det går fort framåt, jag vill ju inte få det jättekämpigt med matten och helst ligga högre än ett E.

    Mina favoritämnen i skolan är egentligen de estetiska så som musik, bild och sjöd. Jag tycker de är roliga (jag dansar även på fritiden) men jag tvekar på att välja något av dem eftersom jag har ganska bra betyg. Jag vill liksom inte "kasta bort" det jag har lagt ner på skolan. Jag kan också tycka att lite läxor kan vara roligt ibland då man har någonting att göra. Samtidigt känner jag att jag också vill gå natur eftersom man blir mer "allmänbildad" då.

    Så ska jag välja natur eller estet? Det är ju ganska stor skillnad mellan de två olika linjerna. Egentligen vill jag nog gå natur men vet inte om matten och fysiken kommer att bli för svår. Hur svår är egentligen matten och fysiken på gymnasiet? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Jag föreslår att du gör test som finns på www.gymnasieguiden.se och att du kikar lite på våra tips som vi samlade på den här sidan.

    Du har rätt i att det är ganska stor skillnad mellan två två olika programmen - Naturvetenskapsprogrammet och Esteriska. Men en hel del kurser är densamma. Du kan jämföra programplaner: programplan för NA och för Estetiska programmet.

    200 poäng (två normalstora kurser) får alla elever på alla program välja läsa inom Individuellt val. På NA kan du i så fall välja läsa Estetiska kurser & skulle du läsa på ES, kanske du kan välja läsa Naturvetenskapliga kurser inom Individ.val.

    På ES får man inom Programfördjupning läsa Matematik 2b, 3b och 4 men inte någon av de andra natur-ämnena (dvs inte kemi, fysik eller biologi) men inom Individ.val får man läsa vilka kurser som helst - om de finns på skolan.

    Jag råder dig ta reda på vilka valbara kurser som du skulle kunna ta på NA och på ES på de skolorna som du vill söka till.

    Återkom gärna sedan och berätta hur det går.

    Bästa hälsningar och lycka till med ditt gymnasieval!

    ANNA

    P.S: alla "blåa ord" i mitt svar är klickbara länkar. :)