Isabelle
    Hej! Min dröm är att få studera utomlands i England (helst oxford eller cambridge) och jag undrar då om jag borde läsa natur eller natural science?

    Fördelar med natur är att jag kommer kunna förstå allt då det är på svenska. Fast den gymnasieskola jag funderar på har en median på 327.5 poäng (jag har 327.5 just nu) och betyder det att det blir svårare att få betyg som krävs jämfört med en skola med meritvärde på 290?

    Om jag istället går natural science blir allt på engelska, som jag har A i. Fast kommer jag kunna förstå något då jag inte vet alla NO/matte-termer på engelska? Det programmet har samtidigt en gräns på 332.5 poäng (337.5 i snittbetyg!) vilket innebär att jag kanske kommer in till sommaren. Visst kommer jag få lättare i framtiden att plugga utomlands om jag läser allt på engelska, men blir det för svårt att gå ut med betygen som behövs för att komma in på oxford/cambridge?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hej, Isabelle!

    Du har helt rätt i att det är fördelaktigt att läsa på engelska på gymnasiet om du efter gymnasiet planerar att läsa utomlands med undervisningsspråk Engelska.

    Det är sant också att det är lättare att ta till sig info som är på ditt modersmål, svenska. Men nu när du är så pass ung, lär du dig engelska mycket lättare, snabbare & bättre. I din ålder är det inte helt omöjlgit att ta till sig ett nytt språk på ett sådant sätt att det blir "andra modersmålet". Efter gymnasiet blir det nog för sent för det.

    I språkforskningen finns det begreppet "15-års gräns" vilket betyder att det kring 15-årsåldern (+ - ett par år) sker förändringar i hjärnan som gör att det i ett senare skedet blir omöjligt att ta till sig ett nytt språk på samma sätt som barn lär sig modersmålet. Ju tidigare i livet man lär sig nya språk, desto bättre. Forskare har t o m kunnat mäta skillnaden mellan 6-månaders babys och 9-månaders babys (den som är 6 månader gammal tar till sig ett nytt främmande språk bättre, snabbare - än den som är 9 månader gammal). Helt otroligt - vilka förändringar som sker i hjärnan när vi växer... men den logiska förmågan /som matten använder sig av - blir oftast bättre med åren, i alla fall fram till ca 25 års-åldern, som vi blir "klokare" :) dvs hjärnan blir bättre på logik och konsekvens-tänkandet. Därför är det bråttom för dig att lära dig språk men inte lika bråttom - att lära dig matten, tycker jag.

    Därför "röstar jag på" att du går gymnasieutbildning på engelska.

    Fundera lite på det jag skriver här nu och återkom sen, berätta vad du tycker.

    Sök också flera (helts många) olika alternativ till gymnasiet, men prioritera noga: i första hand det du vill läsa helst... och ödet kanske bestämmer att du hamnar på ditt andra eller tredje alternativ (och då blir det så... :) och kanske till det bästa också.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare