Anna
    Hej!
    Jag är 03 och har börjat tänka på vad jag ska välja till gymnasiet. Först var jag väldigt säker på att jag skulle välja sam eller ekonomi men nu har jag börjat fundera på om jag inte ska välja natur ändå.
    Börjat titta lite på vad som krävs om jag ska plugga vidare till vissa utbildningar och natur är ju väldigt brett och med tanke på att jag är så osäker kring vad jag vill plugga vidare inom så kanske natur är bäst?
    Jag har bra betyg och ligger just nu på 310 i merit. Gillar matte men är dock inte särskilt intresserad i no ämnena just nu. Tror dock det beror på att vi har en väldigt dålig lärare. Skulle kunna tänka mig att plugga astronomi eller typ fysik och då krävs ju natur.
    Är inte speciellt studiemotiverad just nu men det beror mest på att jag inte behöver plugga så mycket tror dock jag skulle kunna ta mig i kragen och plugga om jag gick natur. Har B i alla no-ämnen och matte men är ändå orolig för om jag kommer klara mig på natur?
    En annan anledning till att jag börjar tveka är att jag känner att jag typ slösar bort mina betyg om jag väljer sam. Att jag liksom borde välja natur för att jag kan?
    So:n i skolan tycker jag alltid har varit roligare och mycket mer intressant men de ämnena är inte så nödvändiga om jag ska plugga vidare.
    Tror ni natur är något för mig? Eller ska jag välja sam eller ekonomi?

    Mvh / Förvirrad tjej
    • : Har du pratat med SYV på din skola? Har du varit och skuggat på olika program på gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    du har ännu mycket gott om tid. Beslut måste du fatta senast mot slutet av Omvalsperioden senare på våren... Jag tycker att Emils kommentar är bra! /se kommentar till din fråga/. Att "skugga" en elev eller en klass på alla de program som man är intresserad av är mycket bra!
    Och prata med SYV på din skola också är en mycket bra idé. Du borde kunna träffa SYV-en på din skola flera gånger och diskutera ditt val utifrån olika perspektiv.
    Du skriver att du är intresserad av Astronomi - och det är i så fall djupa studier i Fysik och Matematik som krävs. Å andra sidan är du intresserad av SO-ämnena mer, skriver du...
    Det är inte alls konstigt att intressen kan vara mycket varierande och kan även förändras rätt mycket över tid.
    Prata också med lärare som du har i NO och i SO ämnena. Lärarna känner dig och kraven på de gymnasiala program; därför kan de ge mycket goda tips och råd.
    Ännu en fundering... man går på gymnasiet i 3 långa år... och det är också mycket viktigt att trivas på skolan. Det kan ex. hända att du blir "förälskad" i någon gymnasieskola som kanske erbjuder NA-programmet men inte SA; eller tvärtom... erbjuder SA men inte NA - och då kanske du väljer just den SKOLAN i första hand; och val av programmet kommer i så fall i andra hand...
    Du får gärna läsa om de olika programmen - på Gymnasieguiden.se/program och kika på gymnasieskolornas presentationer.
    Att gå på Öppna hus och andra aktiviteter som gymnasieskolorna bjuder på är också väldigt bra att göra! Där kan du bl.a träffa de elever som idag läser på den skolan och ställa frågor till dem.
    Du får gärna återkomma längre fram och berätta hur det går med ditt gymnasieval!
    Vänliga hälsningar
    ANNA SYV