YC

    Hejsan, jag går i nian och har redan gjort min premilinärantagning. Där valde jag naturprogrammet som första val. Nu undrar jag om det verkligen är smartast. Jag har hört från mina föräldrar att Natur programmet har den bredaste och utvecklingsbara jobb möjligheter, tex som läkare, men teknikprogrammet har lägre antagningsgräns och har inpricip samma jobb möjligheter som Natur. Jag undrar är det verkligen smartast att välja Natur? Vilka jobb kan natur ha som teknik inte har? (förutom läkare). Vilka hemsidor är bra för jobb jämförelse? Vilket programm är bäst för programm gemensamma jobb mellan Natur och teknik? tex AI jobb. Jag har hört att olika högskolor har olika krav, men förutom det, vilka andra faktorer finns det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej YC!
    Jag tror att du med "natur" menar NA och inte NB. På NA läser man även biologi vilket man inte behöver läsa på TE
    Både NA och TE är högskoleförberedande och tanken är att man ska söka till eftergymnasial utbildning och inte ska direkt efter gymnasiet få ett permanent jobb där man sedan jobbar i många år.
    Vid gymnasievalet är det viktigaste att välja ett program som du kommer att klara av, genomföra alla tre år och inte hoppar av på grund av att det är för svårt eller för tråkigt.
    Yrkesprogrammen är många gånger mycket smart att välja: man skaffar sig ett yrke samtidigt som man kan bli behörig till många eftergymnasiala utbildningar. Från hösten 2023 ingår kurser för grundläggande behörighet in i yrkesprogrammen.
    Du nämner i din fråga att du kanske är intresserad av att i framtiden jobba med AI och det finns inom yrkeshögskola flera utbildningar t.ex till AI-developer och Business Intelligence analyst med AI-kompetens där särskild behörighet brukar bestå av godkända betyg i gymnasiala kurser Engelska 6, 100p
    Matematik 2, 100p
    Programmering 1, 100p.
    Eng 6 ingår från HT23 i alla yrkesprogram. Matematik 2a får man nästan alltid läsa som valbar kurs på alla yrkesprogram och då återstår det endast Programmering 1 och den brukar erbjudas som programfördjupning även på yrkesprogrammen. Så, det är fullt möjligt att på ett valfritt yrkesprogram bli behörig till yrkeshögskoleutbildningar inom område "AI".
    De problem vi ofta ser att avgångseleverna från högskoleförberedande programmen har är att de har godkända betyg men får lågt meritvärde (t.ex endast alla C-betygen, medelbra, men det är ju endast 15.0 som snittbetyg) och de kommer inte in på de eftergymnasiala utbildningar som de vill komma in på. Komvux tar inte in för omläsning (har man godkända betyg, tar inte komvux in på samma kurser). Försöker de få jobb, så har de inget yrke som lärt sig, så de förlorar på arbetsmarknaden gentemot de elever som har examen från yrkesprogrammen.
    Går man högskoleförberedande gymnasieprogram, bör man se till att man har höga betyg. Till de populära högskoleutbildningar räcker inte ens att man har alla A-betyg i alla gymnasiala kurser, då ska man dessutom även ha meritpoängen och A eller i alla fall B även i de kurser som ger meritpoäng.
    Jag vet givetvis inte hur bra "läshuvud" du har. Det är mycket möjligt att du har alla A-betyg i alla ämnen på grundskolan. På gymnasiet blir dock studierna svårare; de går snabbare och man bör ta mer eget ansvar för att sköta kunskapsinhämtning. Det är inte ovanligt att eleverna som på grundskolan hade alla A, får på gymnasiet C-B och ibland även D-E betygen i samma ämnen.
    Du får gärna titta på innehåll i mattekurserna. I både NA och TE ingår matematik 1c, 2c och 3c som obligatoriska kurser i alla inriktningar och de läses i hög takt, det är inte ovanligt att man blir klar med matte 1c redan till jul i årskurs 1. I en av inriktningarna i både NA och TE ingår även matematik 4 som obligatorisk kurs.
    Vår erfarenhet är att eleverna som har lägre än B i betyg i slutbetyget från grundskolan i både matematik, fysik och kemi har svårt att hänga med i det höga tempot i vilket de ämnena läses på NA och TE.

    Studie- och yrkesvägledare