Felicia
    Hej! Min dröm är att bli läkare sedan 7 år tillbaka!
    Jag har haft perioder då jag har tänkt ut en plan då jag kan höja mina betyg. Jag älskar matte men jag tycker det är svårt tills någon förklarar hur man ska tänka. Jag går just nu i 7an och mina betyg är inte så vackra, flera E, lite D ett B.
    Men jag undrar om jag nu kommer in på NA
    Men jag fortfarande inte är bäst men brinner för det, kan man få hjälp typ på gymnasiet, eller något annat ställe?
    Finns det nån bok jag kan beställa nu som har om sår och sånt för jag älskar att läsa om "medicin" men jag har inte hittat den rätta boken.
    Eller finns det nån bok jag kan köpa som har om " medicin".
    Som sagt så är jag bered att satsa 100% men finns det någon som jag kan kontakta nu som kan hjälpa mig?
    Ja jag ska fråga mina lärare men dom kommer bara säga att jag ska prata mer!
    Eller ska jag satsa på att gå vård och omsorg och bli sjuksköterska?
    Kan man plugga vidare till läkare då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Tess!

    Det är jättebra att du "brinner" för läkaryrket! Det finns annars många andra spännande yrken inom Medicin, exempelvis Dietist, Audionom, Specialistsjuksköterska, Biomedicinsk analytiker och många-många fler. Du får gärna läsa om olika yrken på www.framtid.se

    Ett råd till dig är att du kan fundera över följande: att läsa Vård- och omsorgsprogrammet, lägga till kurser för Grundläggande behörighet + försöka läsa även de kurser som ger behörighet till utbildningar som leder till att man kan bli Sjuksköterska, Röntgensjuksköterska, Arbetsterapeut, Socionom, Fysioterapeut. Vilka valbara kurser det är man behöver, förklarar vi på den här sidanHär>> är direktlänk.

    För att repetera och bedriva självstudier i matematik finns det en bra hemsida www.matteboken.se

    Vilka böcker inom Medicin du kan läsa, är det bäst att fråga på biblioteket. Besök både skolbibliotek och stadsdelsbibtioteken (det måste finnas några olika i din stad). Om du berättar i vilken stad du bor, kan jag hitta var biblioteken ligger och skicka info till dig. Bibliotekariet är mycket duktiga på att rekommendera vilka böcker som man bör låna. Det är gratis att låna böcker på biblioteket och i fall rätt bok inte finns på just det biblioteket som du besöker, kan de beställa från andra bibliotek och avgift för det brukar vara ganska låg (typ 10 kr per bok). Sedan är det viktigt att man lämnar tillbaka böckerna i tid (eller förlänger lånetiden om ingen står i kö till samma bok, får man förlänga under ganska lång tid).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig. Lycka till med dina studier!

    Hör av dig igen om andra frågor dyker upp.

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare