Sara
    Hej, Jag går första året på gymnasiet och går Naturvetenskapslinjen. Jag har valt natur samhälle som inriktning och jag vet inte riktigt vad jag ska jobba med i framtiden. Är det något man redan bör tänka på och hur många dörrar stänger man bakom sig om man läser natur samhälle ( biologi ) jämfört med natur natur?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    kika gärna på >>yrken-na-natur-och-samhalle
    och "dörrar man stänger" är till de utbildningar som kräver för särskild behörighet fysik2, kemi2, biologi 2 och matematik4, det är bl a:  Läkarprogrammet, Tandläkarprogrammet, Veterinär och Marinbiolog och också till Civilingenjörsutbildningar /de kräver matte 4 och fysik 2/.
    Om du, trots att du valde inriktning Samhälle, kan läsa matte 4, kanske är det bra att du gör det. Detta för att i fall matte 4 ej krävs för behörighet, så ger godkänt betyg i den kursen 0.5 i meritpoäng/extrapoäng. Och det är, för övrigt, bra att kunna mer matte!

    Bästa hälsningar
    ANNA