Svea
    Gymnasievalet är om några månader och jag kan inte bestämma mig ifall jag ska välja natur inriktning samhälle eller natur inriktning natur på den skolan jag vill gå på. Den erbjuder båda, och vad jag vet så ger natur natur full behörighet (man läser ex matte 4 och det gör man inte på natur sam om man inte väljer det som individuellt val). Pga detta vill jag hellre gå inriktningen natur för att slippa lägga till individuella val. Om jag dock skulle gå natur sam, vilka ämnen skulle jag behöva lägga till för att få samma behörighet som natur natur? Och kan individuella valen leda till längre skoldagar- eller hur fungerar det? I framtiden vill jag bli läkare, civilingenjör eller generellt något inom naturvetenskapen så jag antar att det är bättre om jag väljer natur natur? För om jag läser natur sam så läser jag väl varken matte 4, fysik 2, kemi 2 eller biologi 2 som krävs för behörighet till läkarprogrammet och civilingenjörsprogrammet?

    Skiljer sig de andra yrkesmöjligheterna för natur natur och natur sam? Om jag väljer natur natur, kan jag då fortfarande bli behörig till mer samhällsvetenskapliga kurser på universitetet? Och om jag vill få full naturvetenskaplig behörighet, måste jag då läsa matte 4 + moderna språk 4 eller räcker det att välja en av dem?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Svea,
    inriktning på Naturvet.programmet läser man från år2. Du behöver alltså inte bestämma dig redan nu. Om din gymnasieskola erbjuder båda inriktningar, kan du vänta ännu ett år innan du definitivt väljer inriktning; även om det till exempel "krävs" att du väljer inriktning redan nu, när du söker till år1 på gymnasiet, så är det bara ett Önskemål som du sedan borde kunna ändra dig om...

    ang. Moderna språk 4 så krävs inte betyget i den kursen för behörighet till någon svensk högskoleutbildning (i alla fall vad jag vet idag, i nov 2019). Den kursen (godkänt betyg i den) ger Meritpoäng som hjälper till i konkurrensen om utbildningsplats.

    • : Tack, då vet jag. Angående moderna språk 4, hur skiljer sig den slutgiltiga meriten om man har valt till det jämfört med om man inte har det?
    • Julia :

      godkänt betyg i Moderna språk 4 ger + 1.0 i merit.
      Exempel: om eleven har alla C betyg på gymnasiet och har med det 15.0 i Jämförelsetal men har även C betyg i Moderna språk 3 och 4, blir elevens meritvärde 15.0 + 1,5 = 16.5 men om eleven har t.ex A betyg i moderna språk 4 blir även jämförelsetal högre (antal Meritpoäng är detsamma) men meritvärde blir 16.7 (alltså, meritpoängen ger stor fördel i konkurrensen om utbildningsplats och det är ännu bättre att ha höga betyg i kurserna - även i de kurser som ger meritpoäng.
      Läs också gärna på gymnasieguiden.se/informeras/merit