Mkkmm

    Hej. Jag undrar om naturvetenskap inriktning samhälle hade varit en bra linje för mig? Jag har A-B i SO ämnena, D-C I NO och E i matte. Jag är däremot väldigt villig att studera hur mycket som helst. Bor i Stockholms trakten om det spelar roll!

    • Mikael : Min erfarenhet är att elever med lägre betyg än C i matte från grundskolan får kämpa jättemycket med matten på NA och på teknikprogrammen. Jag vill därför avråda från att söka Naturvet. eller teknikprogrammen om man har lägre betyg än C i matematik. Helst ska man ha B eller A betyg i matte för att klara av matten på NA och på teknik. Det finns givetvis undantag - men som regel blir det mycket svårt; andra ämnen blir "lidande"; avhopp från NA och Teknikprogrammen sker många ggr pga matten är för svår.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du har E i matte och är mer intresserad av SO ämnena, rekommenderar jag i första hand undvika Naturvetenskapsprogrammet - och satsa på något annat program, ex. på Samhällsvetenskapsprogrammet eller på ett yrkesprogram.
    Naturvetenskapsprogrammet läser man rätt mycket matte, även på inriktningen Natur-och-samhälle.
    Tre matte-kurser, 1c, 2c och 3c är obligatoriska även på inriktningen "samhälle" på NA-programmet. Det är det avancerade spåret i matte och läses i snabb takt. Innehåll i mattekurserna kan du se på www.matteboken.se

    *****************
    Att du bor i Stockholms trakten spelar roll - bland annat för att tider för Omvalsperiod är olika i olika län. I "storstockholm" börjar omvalsperioden den 19 april 2018.
    Vilka gymnasieskolor som finns i hela Sverige och även svenska skolor utomlands - hittar du på www.gymnasieguiden.se