Hej Sonia,
    "Djurvård" är ganska Brett... finns många olika yrken inom djurvård. Mitt förslag är att du kikar på yrken på www.framtid.se och tar fram ett eller några få yrken som du är mest intresserad av. I de flesta yrkesbeskrivningar finns det också info om Hur man ska gå tillväga, dvs vilken utbildning som krävs... annars kan du återkomma och så ska vi försöka ge tips och råd på hur man ska gå tillväga, vilken utbildning krävs och var de utbildningar kan finnas...
    Börja förslagsvis med att titta på:
    Pet Groomer>>
    Djurskötare inom lantbruk>>
    Reptilskötare>>
    Djurvårdare vid djurpark>>
    Djurvårdare/skötare>>
    Yrken inom djur-sjukvård >>
    ____

    Hej igen, vi fick svar om att ”Djurskötare i mjölkproduktion” erbjuds som vuxenutbildning i Skurups kommun.

    Hej igen, ska försöka svara på din kommentar...
    D9 behörighet betyder att man har med godkänt resultat genomgått en kurs i läkemedelshantering; kika också gärna på jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurhalsopersonal.
    ****
    Kika också gärna på utbildningar inom Yrkeshögskola: ex. den här yh-utbildning/biologiska-yrkeshögskolan-skara-bys/djurvårdare. För särskild behörighet till den yh-utbildning krävs det godkända betyg i följande kurser: så det är i första hand de kurser du ska söka läsa på komvux, tycker jag.

    Ang. vad för utbildning som krävs för att jobba på Zoo/Djurpark
    Där jobbar det många olika yrken tillsammans, ex. arbetar också publikvärdar eller guider där: de behöver kanske inte ha någon djur-utbildning alls. Veterinärer och Zoologer kan också jobba på Zoo/Djurparker men då krävs det akademisk utbildning (på högskola/universitet). Kika ex. på yrke/zoolog-vid-djurpark >>.
    Det går alltså, inte ge ett svar på vad för utbildning som krävs för att jobba på Zoo/djurpark, utan det beror på vad man där vill jobba med, mer exakt.

    • : Hej igen. Jag är intresserad av att jobba på zoo/djurpark. Läser på olika ställen att man behöver ha gått naturbruksprogrammet inriktning djur. Jag har ju inte gjort det. Behöver jag då ta några kurser/utbildning på komvux i efterhand? Krävs D9 behörighet? Vad exakt behöver jag plugga för att kunna arbeta på zoo/djurpark?
    • Anna : Jag har nu utökat mitt svar; var god läs ovan.