Hej Abdi,

    jag rekommenderar i första hand Teknikprogrammet, inr. Info- & medieteknik>>.

    På Naturvetenskapsprogrammet läser man även biologi, och det behöver man inte som en blivande >>systemutvecklare/apputvecklare>>.

    Angående eftergymnasiala utbildningar: IT/databranschen förändras ganska snabbt; nya utbildningar skapas. Vilka utbildningar som man ska kunna söka om några år, vet vi inte idag. T o m nya yrken "uppstår" - ex. Drönarpilot>>, som inte fanns för bara några få år sedan.

    Du kan se EXEMPEL på vilka utbildningar som finns idag - https://yhguiden.se/utbildning/nackademin/mobilapplikationsutvecklare

    Inom den branschen som du är intresserad av är grunderna - kunskaper i MATEMATIK, förmåga till Logiskt tänkande och de praktiska kunskaper och erfarenheter i programmering.

    Att programmering blir allt viktigare bekräftas av beslutet att från 1 aug 2017 införa på alla nationella gymnasieprogram möjlighet att inom programfördjupning läsa kurser i Programmering 1 och Tillämplad programmering. Om det kan du läsa i >>bloggar/httpswwwframtidsebloggarmojlighet-lasa-programmering