Kskdk

    Hej! Jag undrar om det är möjligt att läsa naturkunskap 1b och naturkunskap 2 pararellt med varandra? Förstår att det beror på vad skolan säger, men undrar om det till en början är möjligt

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    nk2 bygger på nk1b, det är Nästa kurs, alltså, högre eller "överliggande kurs" - så man läser först nk1b och om man fick godkänt betyg i nk1b, har man då förkunskapen för att kunna klara nk2.
    I ngt enstaka fall kan det dock vara så att eleven läste nk1b men fick F och det fattades t.ex lite grand mot E betyget, då kan den eleven bedömas kunna klara av repetera nk1b och läsa nk2 samtidigt och förhoppningsvis kan få godkända betyg i båda kurserna samtidigt, men som regel - nej, det är inte att rekommendera.

    Vänligen
    ANNA