Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa!

    Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng och läses på heltid på fem veckor (och på halvtid - på 10 veckor). Komplettering till högskola bör finnas hos Antagning.se innan 20 juni 2016 och du borde därför hinna få betyg och skicka in det betyget.

    Glöm inte att självaste Ansökan till högskola bör du göra innan 15 april och kryssa in i rutan "kommer att komplettera med betyg" - och sedan skicka in komplettering så fort du får betyget i Naturkunskap 2.

    Du kan påbörja självstudierna redan nu - låna böcker på biblioteket, sök info på Internet. Ju mer du kan inom Naturkunskap innan kursen börjar, desto högre betyg du skulle kunna få.

    En fråga till dig - vilket program på gymnasiet har du läst? För att i fall du läste Naturbruk eller Omvårdnad, då kan det hända att du i så fall ej behöver läsa Naturkunskap 2. Detsamma gäller om du har godkända betyg i Fysik A, Kemi A och Bilogi A från gymnasiet.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Okej tack! Jag läste samhäll/media på gymnasiet. Läste på hemsidan att sista dagen att anmäla sig till flexstudier är idag och då startar kursen i februari, kan man själv bestämma i vilken takt man vill plugga? Om jag väljer att plugga heltid kan man då få något sorts bidrag?
    • Anna : Det ser inte ut som att du skulle använda dig ev ersättningsmöjlighet för kursen Naturkunskap 2 och du behöver därför få betyg i Nk2. Vad som menas med "flex-studier" kan vara ganska olika på olika skolor. Bra om du läser om just det upplägget som du söker - på hemsidan eller vänd dig till skolan med din fråga om exakt vad som de menar med "flex". Studiestöd är det STUDIEMEDEL som du söker hos CSN, Central Studiestöds nämnd. Lycka till!