Jenny
    Hej!
    Jag gick precis min första dag i kursen naturkunskap 2. De sa då att man ej behöver lösa naturkunskap 2 för att bli sjuksköterska om man redan är undersköterska. Dvs med godkända betyg i omvårdnadskurserna.
    Jag har försökt kontakta högskolorna som jag ska söka in till utan resultat. Så jag ville extrakolla innan jag hoppar av en kurs som jag kanske behöver.
    Så, behöver jag läsa naturkunskap 2 för sjuksyrra om jag undersköterska i botten?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Jenny,
    Universitets- och högskolerådets hemsida >> läser man bl.a följande:

    Om du har godkända betyg i de kurser som nämns på UHR´s hemsida - då är du behörig vad gäller Nk2.
    Med det sagt, så kanske det är ändå bra att läsa nk2 - för djupare kunskaper och om du får högt betyg i den kursen kan Antagning.se räkna in även den och höja ditt jämförelsetal/meritvärde - så kan det bli lättare att vinna i konkurrensen om utbildningsplats på sjuksköterskeprogrammet.