Emelie
    Hej! Jag tog studenten år 2012, alltså innan gymnasiereformen. Jag vill bli fysioterapeut och jag har läst Naturkunskap A inom det estetiska programmet och de andra kurserna som krävs förutom Naturkunskap 2.
    1. Gör det mig behörig till att läsa Naturkunskap 2 som behövs till fysioterapeut?
    2. Ifall jag läser upp ett ämne, visst hamnar jag i betygsgrupp II i antagningsprocessen då?
    3. Får antagningssystemet automatiskt reda på att jag har läst upp naturkunskap 2 eller behöver jag skicka in något intyg på det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie!

    Du ställer några frågor och jag ska försöka besvara dem nedan;

    1. Gör det mig behörig till att läsa Naturkunskap 2 som behövs till fysioterapeut?- frågar du;
    Svar; ja.

    2. Ifall jag läser upp ett ämne, visst hamnar jag i betygsgrupp II i antagningsprocessen då?
    Svar; ja.

    3. Får antagningssystemet automatiskt reda på att jag har läst upp naturkunskap 2 eller behöver jag skicka in något intyg på det?

    Svar; du behöver Försäkra dig om att alla betyg du har syns när du logga in på "mina sidor" på Antagning.se med din personliga inloggning, som du måste skapa när du söker till högskola/universitet i Sverige. Många skolor och allt fler gymnasieskolor och komvux blir anslutna till den gemensamma betygsdatabasen och då dyker betygen upp automatiskt på ditt personnr. på Antagning.se men om skola ännu inte är ansluten till betygsdatabasen eller om det är ngt. tekniskt fel - då komemr inte betyget att dyka upp automatiskt, och i så fall är det ditt ansvar att ladda upp betyget/betygen på Antagning.se

    Hej igen, det där med Naturkunskapskurserna är lite "komplicerat".

    För några år sedan fanns det Naturkunskap A och B och NkB motsvarar nu Nk2. Man läste B kurs direkt efter A kursen; sammanlagt var det 150 poäng A + B.
    Numera finns det 3 kurser - Nk 1a1, 1a2 och 2. Och sammanlagt går det ut på 200 poäng. /och även Nk1b finns, som är "summan" av 1a1 och 1a2, dvs i stället för en 100p-kurs kan man läsa 2 st. 50p-kurser och det blir "samma sak"/.

    Du behöver betyget i Nk2, inte i de lägre kurserna; om du anmäler dig till Prövning i Nk2, kommer ingen att fråga om du har betyg i de lägre kurserna; men om huruvida dina kunskaper inom naturkunskap räcker för att kunna klara /med godkänt resultat/ nk2, är en "bedömningsfråga" och man kan bedöma olika... å ena sidan så krävs det idag att man har godkänt betyg i Nk1b /eller i Nk1a2/ - för att bli behörig att läsa nk2;
    men för inte så länge sedan kunde man med godkänt betyg i Naturkunskap A gå direkt in på B-kursen, dvs på den kursen som idag heter Nk2 och det var OK.

    Jag kan tänka mig att på många ställen kommer folk in på Nk2 med endast NkA betyget, eftersom man kan tänka olika och det är inte helt fel att bedöma att man med NkA betyget är behörig att läsa Nk2... men man kan också säga Nej, du behöver först läsa Nk1a2... och det är en liten kurs á 50 gymnasiala poäng, som på heltid läses på 2.5 veckor. Det kan vara fördelaktigt för dig att läsa Nk1a2 först, då blir du bättre förberedd för Nk2 och kan lättare få högre betyg. Nk2 betyget kommer att räknas in i ditt jämförelsetal.

    • : Hej! Jag ansökte till Naturkunskap 2 via min kommun och fick ett mail av studievägledaren som sa att Naturkunskap A motsvarar 1a1 och att jag därför inte är behörig till 2:an..
    • : Så de sa att jag först behöver läsa upp Naturkunskap 1a2 för att bli behörig till Naturkunskap 2. Stämmer det?
    • Anna : Det både stämmer och inte riktigt stämmer. Jag ska nu utöka mitt tidigare svar till dig. :)