Anders
    Hej,

    Om man söker om en yrkesförberedande gymnasieexamen ifrån Komvux kan Kemi 1, Biologi 1 samt Fysik 1a ingå istället för Naturkunskap 1?
    • Milla : Enligt min tolkning -Ja men prata gärna med Syv på din komvux.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anders;

    om man läser mot yrkesexamen, då måste man tvunget ha godkända betyg i minst 400 poäng kurser som är specifika för just det yrket, som minimikravet... + måste uppfylla massa andra villkor också. Det finns inget som säger att Kemi1, Biologi 1 och Fysik 1a skulle ej kunna ingå i Examensbevis från ett yrkesprogram, om man läser på Komvux.
    Men ytterst är det upp till rektorn på komvux att bestämma. Det är hen som är ytterst ansvarig. Dock kan hen delegera det ansvaret till Biträdande rektor eller till SYV på komvux. Prata därför med personal på komvux i "din" kommun. Med "din" kommun menar jag den kommunen där du är folkbokförd.
    Du kan också ringa till Skolverkets upplysningstjänst; tel.nr 08-527 332 00

    Vänligen

    ANNA