lukas
    Hej, jag ska börja naturprogrammet och undrar om ni har några tips om hur jag kan ha höga betyg på programmet? Har ni några tips om hur man kan förbereda sig innan gymnasiet? Naturprogrammet !

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lukas;

    våra bästa Tips om studieteknik har vi samlat på gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik och så tänker jag också på att Matte är ett "centralt ämne" på NA, därför råder jag dig att repetera grundskole-matte och kanske t o m börja läsa matte 1 vilket du kan göra med hjälp av www.matteboken.se

    Vidare vill jag råda dig att läsa mycket - både på svenska och på engelska.
    Det är också viktigt att tänka på sin hälsa (för att om man inte är helt frisk, blir även studierna lidande, tyvärr). Tänk därför på vad du äter, finna tid för att motionera, sov tillräckligt mycket. Det är inte specifikt för NA-programmet... utan allmänna tips inför gymnasiet, som jag ger dig.
    Det som är "speciellt" med NA-programmet är att man läser mycket matte och läser matte i snabb takt samt att man läser fysik, kemi och BIOLOGI som obligatoriska kurser. Att du skulle läsa de ämnena på egen hand innan gymnasiet, när det är ca en månad kvar /bara/ - känns inte rimligt att föreslå, men om du vill och kan - läs i dina "gamla" grundskoleböcker, repetera fysik, kemi och biologi... eller gå till biblioteket och fråga om du kan låna gymnasieböcker i de ämnena, men det är endast en månad kvar tills skolåret börjar och du måste också hinna vila upp dig, vilket är också mycket viktigt (kanske t o m viktigare än att lära sig några fakta inom de ämnena som du ska läsa på gymnasiet).

    Vänligen

    ANNA