Hej Khaled!

    Det är jättebra att du är duktig i matte, fysik, kemi och biologi och grattis till dina höga betyg!

    Om du vill läsa Naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet, så är behörighetskraven - godkända betyg i svenska/svenska som andraspråk, engelska, matematik + i kemi, fysik, biologi + i 6 andra valfria ämnen från vårterminen i årskurs 9 i grundskolan.

    Är man behörig, har man en chans att komma in på alla gymnasieskolor som erbjuder "det aktuella" (i detta fallet naturvetenskaps-) programmet.

    Om ingen konkurrens om utbildningsplats uppstår, kommer alla behöriga in.

    Om konkurrens uppstår, kommer de med högre betyg in först och sedan ska man kunna se vilka betyg som räckte för att få plats. Man vet, alltså, inte på förhand hur många betygspoäng som kommer att krävas för att få plats på olika gymnasieskolor. Ju fler betygspoäng man har, desto större chansen är att komma in.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig och vill önska dig lycka till med dina studier och med ditt gymnasieval!

    ANNA