Alicia
    Jag har aktivt avancerat mig inom diverse ämnen under mitt sabbatsår för att uppnå specifik behörighet för våren 2016, dock råkade jag förbise ett obligatoriskt ämne, Naturvetenskap/Biologi A,B, alternativt har behörigheten utökats för kommande terminer, oavsett, någorlunda problematiskt för mig då min avsikt har varit att uppnå behörighet med Högskoleprovet.

    Finns det någon möjlighet för mig att åstadkomma behörighetskraven innan sista antagningsdatumet inom Naturvetenskap/Biologi A,B samt Matematik D,E, eventuellt på komvux, sommarskola, certifikat ifrån online utbildningar, o.s.v?

    Prefererar ett alternativ med liknande uppläggning till Högskoleprovet, d.v.s. årliga skrivningar.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Alicia!

    Jag ser att du är 19 år men i din fråga nämner du "gamla gymnasiekurser" som fanns i Slutbetyg - innan Examensbevis "kom", dvs du nämner de kurser som lästes av personer som påbörjade gymnasial utbildning år 2010.

    De som påbörjade läsa på gymnasiet från år 2011 läste Biologi 1 och 2 (och inte A och B) och Naturkunskap, 1a1, 1a2 eller 1b och 2 /och inte A och B/.

    För att kunna svara rätt på din fråga ber jag dig att återkomma med förtydligande:

    svara på följande frågor: - har du Examensbevis? Vilken högskoleutbildning du vill söka? (i alla fall vad Särskild behörighet till den är)?

    Högskoleprovet befriar inte från kravet på att vara behörig / gäller både Grundläggande & särskild behörighet.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Betyg som man får genom Prövningar är lika mycket värda som betyg som man får i slutet av lästa kurser, om det är samma (eller motsvarande) kurs.

    • Mikael : ansök om att läsa på komvux.
    • Mikael : ja.