Sixten
    Hej, jag har en väldigt stor beslutsångest. Det känns som om detta valet kommer att lägga upp framtiden av mitt liv i stort sätt.
    Jag väger mellan att välja Natur - Samhäll eller Ekonomi - Ekonomi. Jag är väldigt intresserad av att driva ett företag, bli en bussinesman när jag blir äldre. Men natur är en väldigt bred linje och man kan läsa vidare till väldigt mycket till högskolan.
    Kan jag bli den där egen företagaren, eller en CEO för ett företag även fast jag pluggar ekonomi? Eller krävs det tuffa och avancerade högskolelinjer för att bli det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sixten,

    om jag förstår dig rätt, är du intresserad av att i framtiden bli en CEO>> eller en egenföretagare>>. Och vad vi här på Fråga SYV tycker, så är Ekonomiprogrammet den mest anpassade gymnasial utbildning i så fall.

    Det är kunskaper i Ekonomi och Juridik som är de centrala i yrken som VD>>, Chef>> och andra ledande befattningar på företag och inom organisationer.

    Att Naturvetenskapsprogrammet är väldigt "bred" och man kan "bli vad som helst" efter NA - är både sant och falskt. För det första så är det inriktning Naturvetenskap i så fall som man bör läsa - för att få betyg även i fysik2, kemi2, biologi 2 och i Matematik 4. Och för det andra, så behöver man rätt så höga (ibland Väldigt höga, inte ens alla A betyg i alla kurser räcker) - för att få plats på populära utbildningar som läkarprogrammet, tandläkarprogrammet eller på veterinärprogrammet.

    Du skriver i din fråga att ditt andra alternativ är NA, natur och samhälle - och jag föreslår att du kikar på Yrken efter NA, natur och samhälle>>.

    De yrken som du skriver att du är intresserad av är det att Läsa Ekonomi eller Juridik på eftergymnasial nivå som jag skulle i första hand föreslå. Och för behörighet till det behöver du inte betyg i fysik, kemi eller biologi. Inom Matte räcker det med godkänt i Matematik 3 och det läser man som en obligatorisk kurs på inriktningen Ekonomi på EK. Även på inrikt.Juridik kan man läsa matte 3 som en valbar kurs. Det är bra att läsa matte 4, för att den kursen kommer att i så fall ge Meritpoäng (om inte meritpoängen tas bort tills det blir dags för dig att söka till eftergymn.utbildningar - och vissa utbildningar accepterar inte meritpoäng över huvudet taget, som t.ex HHS, Handelshögskolan i Sthm.).

    Men även utan meritpoäng är det bra att kunna mer matte och mer engelska. Vi rekommenderar därför att läsa så mycket matte man kan + välja läsa Engelska 7 på gymnasiet.

    Bästa hälsningar

    ANNA