Bella
    Hej!

    Jag har lite halvt panik inför gymnasievalet i vår och det som stressar mig mest är just vilket program/inriktning jag ska välja...

    Först och främst grubblar jag över att läsa naturbruk med naturvetenskaplig inriktning på antingen lillerud eller på Kvinnersta här i Örebro eller att läsa naturvetenskap på antingen Alléskolan eller Rudbeck .

    Det som är det jobbiga är dock att om jag väljer att gå NB-NA kommer jag nog att behöva läsa utökat då jag är inte riktigt vet vad jag vill bli eller göra efter gymnasiet på båda skolorna.

    Sen även att det ryktas utav mina kompisars föräldrar att Kvinnersta kanske kommer läggas ned och hur skulle man då liksom göra om man är i mitten av en termin när det händer? Så det är därför Lillerud kommer in i bilden, men det ligger extremt långt bort istället...

    Men om jag väljer enbart NA istället är jag rädd att jag kommer ha svårt att få tid till mig själv och mina hästar. Dels pga att det är väldigt mycket plugg och då jag har börjat tappa intresset på no-ämnena i skolan...

    Mitt meritvärde från senast satta betyg är 267,5 men jag känner fortfarande pressen att jag kanske inte skulle klara av NA...

    Så jag undrar: Ska jag välja NB-NA och läsa utökat eller ska jag välja NA och riskera att jag tappar intresset ännu mer pga att det är jobbigt?

    Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för ett långt inlägg men jag känner mig så förvirrad och vill verkligen inte välja fel :(

    // En orolig Bella

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Bella,

    läs gärna >> reportage/gymnasieval-avgorande-for-framtiden - gymnasieval är viktigt men inte är avgörande för din framtid. du är ännu mycket ung och kan ändra dig många ggr ang. vad du vill jobba med i framtiden.

    Det är ännu långt kvar till "dead-line" för gymnasieval, som är sista dagen i Omvalsperioden senare på våren.
    Du kan t.ex bestämma dig att fram till jullovet inte oroa dig för gymnasieval. PUNKT. Detta pga med varje dag växer du, mognar, lär dig nya saker, pratar med fler människor och kan få idéer och tankar som du ännu idag inte har.
    Det är därför fördelaktigt att inte bestämma sig för tidigt.
    Jag tycker du ska boka Prova-på- dag både på NA och på NB och kanske på flera olika gymnasieskolor. Prova-på-dagar kallas ofta för "skuggning", då man följer/skuggar en elev eller en klass och på så sätt kan känna in atmosfären på skolan.
    Att gå på Öppna hus och gymnasiemässor ser jag som en självklarhet. Även om du går på öppna hus och mässor och prova-på dagar på gymnasieskolorna, oroa dig inte för gymnasieval - i alla fall fram till jullovet. Ta in alla intryck. Försök få så bra kunskaper som möjligt i alla kurser du läser nu. Men bättre kunskaperna kommer också högre betyg. Det är bra både för att få en mer stabil kunskapsgrund inför framtiden, oavsett vad för yrke och utbildning du väljer sen; och med högre betyg får du också större chans att komma just på den gymnasial utbildning som du sedan bestämmer dig för att söka i första hand.

    Prata också med dina lärare, dina föräldrar och andra personer som känner dig väl. Lärare känner till både dig och kraven på gymnasiet. De kan ge mycket goda råd.

    Hoppas ngt. i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Hör av dig längre fram och berätta hur det går!

    ANNA