Mohamad
    Hej 1: Jag undrar om man vill bli ingenjör "Vilken som helst" varför säger alla att det är bättre att gå på teknik och inte på naturvet programmet? spelar det roll i vilken inriktning i teknik programmet ska man läsa om man vet vilken ingenjör ska man bli? Eller är det så alla inriktningar är vägar till alla yrken inom ingenjör? varför kan man bli advokat när man gått på naturvetenskap fast kan inte om man gått på teknik. Advokaten har inget att göra med biologi och kemi 2!

    2 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej R!

    Anledningen till att många anser att teknikprogrammet är bättre än att läsa naturvetenskapsprogrammet om du vill bli ingenjör, beror på att teknik innehåller fler tekniska kurser som du kan ha nytta av senare. På teknikprogrammet läser du även mer teknik vilket en del ingenjörs utbildningar kan kräva.

    På GymnasieGuiden.se kan du läsa om teknikprogrammet> Under "programplan" står samtliga kurser som du läser under respektive inriktning.
    Om du inte vet vilket typ av ingenjör du vill bli så skulle jag rekommendera dig att läsa Teknik med inr teknik, då den är "allmän".

    Angående din andra fråga, så stämmer inte det. För juristprogrammet behöver du ha grundläggande behörighet samt : Historia 1b alt 1a1+ 1a2 och Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2 (Områdesbehörighet 1 eller A1).

    Dessa kurser kan du få ifrån flera program, du behöver alltså inte bara läsa natur eller teknik, du kan t.ex läsa ekonomi eller samhällsvetenskapsprogrammet.  Läser du teknik behöver du läsa till historia 1a2 då det inte ingår automatisk i programmet. Du kan då läsa det som t.ex individuellt val.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare

    • : Tack för svaret. Men måste man läsa till historia 1a2 i naturvetenskap också eller går det redan? På den skolan som jag ska gå på finns det bara inrktning design.. och på den andra finns inget teknik programmet. Är denna inr inte allmän? Jag har sökt efter vilka yrken ska man kunna bli efter denna inr "design" men har inte hittat något
    • Anna : I Naturvet.programmet ingår det en större Historia kurs - 1b (dvs 1a2 och 1a1 som tillsammans utgör 1b, en hundra-poängs kurs).
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej R, du skriver att du vill bli ingenjör "Vilken som helst". Ingenjör - är inte en skyddad titel, det finns därför extremt Olika vägar till "Ingenjörs-yrket". Läs gärna på >>yrke/ingenjor

    Det som "alla säger" stämmer inte alltid. :)

    ***

    På Teknikprogrammet finns det 5 olika inriktningar. Vill man bli Civilingenjör - måste man även ha godkända betyg i Fysik 2 och Matematik 4 och de kurser läses på inriktningen "teknikvetenskap" på TE och på inriktningen "naturvetenskap" på Naturvet.programmet.

    Blir man på gymnasiet inte behörig, finns det olika sätt att komplettera: på Komvux, på Nat.vet basår på högskolan eller genom självstudier/prövningar.

    När man är 16 år, är det ofta så att man inte är säker på vad man vill bli i framtiden. Men även om man är säker, kan man ändå ändra sig sen... :)