Ceren
    Hej!

    Går i trean just nu och läser samhälle, har dock senaste tiden blivit mer intresserad av biomedicinisk analytiker, och för det behöver läsa naturvetenskaplig basår. Men för att jag ens ska kunna göra det måste jag ha tydligen läst matte 3 i gymnasiet, vilket jag inte hade valt som individuellt val och istället valt naturkunskap 2.

    Jag undrar nu om det är möjligt att läsa matte 3 + naturvetenskaplig basår tillsammans för att bli behörig till biomedicin, eller måste jag ta komvux först för matten och sedan naturvetenskaplig basår? Och om naturvetenskaplig basår räcker för mig att kunna ansöka till biomedicin analytiker eller måste jag lägga till fler kurser i komvux? Läste att man behöver biologi 2 också men vet inte om naturvetenskaplig basår ger det redan.

    Sen så vet jag inte om det är vettigt att läsa allt det där bara för en utbildning? Biomedicin, sjuksköterska, logoped är intressanta för mig mest och sjuksköterska och logoped kan jag ju ansöka mig till nu direkt, men biomedicin verkar ändå mer för mig. Men jag är orolig över att jag kommer att ångra mig senare om jag tar naturvetenskaplig basår och för det inte ansöker till biomedicin, då känns det som om jag har slösat min tid på det. Har ni någon råd och tips på hur jag ska tänka inför det med matte 3 + naturvetenskaplig basår = biomedicinisk analytiker samtidigt råd om hur jag kan tänka för att välja ett yrke då jag är mellan 3 stycken nu och alla tre känns lika bra men biomedicin ändå någon procent högre?

    Tack så mycket för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Yaren;

    behörighet till BMA-programmen brukar bestå av Biologi 2, Fysik 1a /eller 1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 3b eller 3c.
    På Naturvetenskapliga basår läser man vanligtvis upp till Biologi2, Fysik2, Kemi2 och Matte4.
    Fysik2 och matte 4 behöver inte du för att bli behörig till BMA-programmen, därför kanske är det bättre för dig att söka till komvux och läsa just de kurser som du behöver - alltså Biologi - upp till nivå 2; Fysik 1a, Kemi upp till nivå2 och matte 3.
    ***
    Om du vill även söka till basår på högskolenivå, får du givetvis göra det; det är olika behörighet vad gäller matte - i Sthm och Gbg brukar matte 3 krävas men i många andra städer räcker det med matte2. Varje lärosäte bestämmer självt vilka behörighetskrav de ställer på sina basår. Dock krävs det Grundläggande behörighet: i ditt fall Examensbevis.
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen,
    som jag skrev i min kommentar, så råder jag dig att söka till många olika platser samtidigt: du får givetvis söka till basår på högskolenivå på flera olika universitet;
    du får också samtidigt söka till komvux och till många olika folkhögskolor (för att läsa kurser för att bli behörig till BMA-programmet);

    du kan också kika på några Yrkeshögskoleutbildningar inom "liknande område", ex.
    Yh till Apotekstekniker >>
    och
    Yh till Steriltekniker >>

    • : Men jag förstår inte det här med basår till högskolenivå. Räcker det inte att bara läsa de ämnen på komvux, och sedan direkt söka till BMA? Sen så sa universitetet också att om jag söker till naturvetenskaplig basår så har jag garantiplats i BMA-programmet, men om den inte kräver matte 4 som du säger så är det ju väldigt onödigt.. hur borde jag göra då?
    • Anna : Vilket universitet som sa att du får garanti-plats? ... Att söka till en utbildning kan alla göra, men det är inte alla som blir antagna. Om det basåret som du vill söka till kräver att du sedan innan har godkänt betyg i matte 3 och du inte har det betyget, kommer du inte bli antagen. Högskola tar inte in obehöriga. ... Du kan söka många olika utbildningar samtidigt och se var du kommer in. Att du söker till komvux garanterar ju inte per automatik heller att du får utbildningsplats på alla de kurser som du behöver läsa. Det är många som söker studieplatserna och det är lärarbrist.