M
    Hej
    Jag går just nu i tvåan på naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet. Jag har börjat fundera väldigt mycket på att söka läkarutbildningen när det väl är dags, men mina betyg från gymnasiet kommer inte räcka då jag just nu fått E-C i de flesta ämnen och jag är medveten om att kraven för att komma in på utbildningen är mycket högre. Därför undrar jag om det finns andra möjligheter att komma in på utbildningen ändå? T.ex. om jag väljer att läsa ett naturvetenskapligt basår, kommer det att hjälpa mig? Har läst lite om det men förstår inte riktigt hur det går till, är chansen stor att komma in genom att läsa detta basår ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej M; vilken Inriktning på Naturvetenskapsprogrammet läser du? Om du läser inriktning Natur, då ingår alla de kurser som krävs för behörighet till läkarprogrammet. Och i så fall kommer inte naturvetenskapligt basår på högskolenivå hjälpa dig på något sätt.
    Om du, däremot, läser inriktning "samhälle" på NA och det ej ingår fysik 2, kemi2, biologi 2 och Matte 4 - då kommer du efter gymnasiet Sakna behörighet och för just BEHÖRIGHET läsa på naturvetenskapligt basår, men de studierna höjer ju inte dina gymnasiebetyg. På Naturvet.basår på högskolenivå kan man få Behörighet, men betygen som man fick på gymnasiet, påverkas inte. Det meritvärde som man får uträknat på sina gymnasiebetyg "står kvar".

    Hur kommer man in på läkarprogrammet?
    Det absolut viktigaste är att bli BEHÖRIG. För att som Obehörig, även med mycket höga betyg, har man inga chanser alls. Som behörig sökande deltar man i alla fall i konkurrensen.
    Gör HÖGSKOLEPROVET - så många ggr du hinner, varje gång det ges möjlighet.
    Försök få så höga betyg du kan i alla de kurser du läser. Var beredd att efter gymnasiet behöva leta var du kan göra Prövningar för att höja de betyg du fick på gymnasiet.
    Men var också beredd att det kanske eventuellt blir så att du inte kommer in på just Läkarprogrammet, men att det finns många andra yrken och utbildningar som på olika sätt "liknar" läkaryrket ... ex. kan man satsa på att bli Barnmorska eller Specialistsjuksköterska, t.ex; eller Audionom, Logoped, Optiker, Arbetsterapeut eller Fysioterapeut. På Framtid.se/yrken/halsa-sjukvard kan man läsa om ca 150 olika yrken inom område Hälsa- och sjukvård.

    Vänligen
    Julia SYV