Amina

    Hej! Jag undrar om jag kan läsa naturvetenskapligt basår för att kunna få behörighet för att läsa till sjuksköterska. ( Jag gick Natursamhälle) Jag har F i fysik och biologi 2 tänkte om jag kunde läsa det istället och ändå bli behörig?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amina,

    det krävs inte godkända betyg i biologi och fysik, för att bli behörig till sjuksköterskeprogrammet; det räcker att ha godkänt betyg i Naturkunskap 2 (men man kan givetvis ha "ersättnings" betyg i stället som är fysik1a, kemi1 och biologi1 - nivå 2 i de kurserna krävs inte att man har godkända betyg i).

    Men du måste ha Examensbevis. Om du har Studiebevis, saknar du grundläggande behörighet till högskolestudier och du måste i så fall göra planering med syv på komvux och läsa mot examensbevis.