Nadi
    Hej! Efter gymnasiet funderar jag på att gå på antingen naturvetenskapligt basår eller tekniskt basår, vad bör man välja? Vad är skillnaden mellan de två?

    Om jag väljer tex. naturvetenskapligt basår kan jag då bli allt man kan bli som en person som gått natur på gymnasiet kan eller vad kan jag bli efter att ha gått någon av dessa basåren?
    Tack på förhand / Ellen

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, Ellen!

    På det Tekniska basåret läser man inte Biologi men man läser kanske mer matte i stället.

    Olika basår kan innehålla lite olika kurser. Även olika behörighet kan krävas. Alltid krävs det Grundläggande behörighet + lägst godkänt betyg i Matte 2a.

    På Göteborgs Universitet krävs det även godkänt betyg i Matte 3 /b eller c/.

    Innehåll i basåren är oftast: Fysik 1 och 2, Kemi 1 och 2, Matte 3 och 4 + på Naturvetenskap.basåret även Biologi 1 och 2 och på det Tekniska - Matte 5 i stället för Biologi.

    Man konkurrerar om plats på basåret och det finns inga garantier på att komma in, därför rekommenderar vi att söka till flera olika orter + att även söka till Komvux i den egna kommunen. Får man plats både på högskola och på komvux, kan man ta beslut om vilken plats man vill ha och tacka ja eller nej ...

    Läs mer på den här sidan och på Antagning.se och vi önskar dig lycka till i dina studier!

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ellen!

    Basåren på högskola/universitet är förberedande inför ett antal högskoleprogram - man kan på basåret bli behörig att läsa vidare för att bli bland annat - Läkare, Veterinär, Civilingenjör, TandläkareBMA eller Marinbiolog.

    Hör av dig igen om du har frågor kvar!

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte