Lema
    Hej!

    Jag går just nu tredje året på naturvetenskapliga programmet och planerar att börja på läkarprogrammet. Som det ser ut nu så kommer betygen inte räcka till och istället så ska jag satsa på högskoleprovet. Dock har jag hört om att man hamnar i en annan ansökningskvot ifall man läser naturvetenskapligt basår och därmed underlättar antagningen till läkarprogrammet. Stämmer det och skulle det kunna vara något jag kan satsa på för att komma in på min drömutbildning?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Tyvärr - inte.
    Naturvetenskapligt basår på högskolenivå kan ge Behörighet men påverkar inte ditt Meritvärde som du får på dina gymnasiala betyg. Någon platsgaranti som annars på ingenjörs-utbildningar ibland kan erbjudas, erbjuds tyvärr inte heller vad gäller antagning till läkarprogrammet.

    Vänligen

    ANNA