Stefan
    Hej
    Min dotter går i ettan och är på väg att byta från naturvetenskapligt program till samhällsvetenskapligt program. Hon kommer att börja om i årskurs 1. Hennes tanke är att i efterhand komplettera med naturvetenskapligt basår på något av universiteten. Bör hon ta ut betyg efter årskurs 1 i fysik, kemi och biologi eller kommer detta på något sätt att göra försvåra för henne längre fram? Kan hon överhuvudtaget komma in på ett basår om hon redan har betyg i fysik, kemi eller biologi och om hon kommer in måste hon räkna med betyget från det naturvetenskapliga programmets första år i sitt meritvärde?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Stefan, jag ser att en del av frågorna som du ställer är redan besvarade på http://www.fragasyv.se/fragor/naturvetenskapligt-basar-och-meritvaerde och jag svarar nu på den frågan som inte blev besvarad, nämligen om det är svårare att komma in på ett naturvetenskapligt basår om man redan har betyg i de kurser som läses på ett naturvetenskapligt basår.

    Tanken med naturvetenskapligtbasår är att ge BEHÖRIGHET. Om man redan har godkända betyg i samma kurser, då finns det ej någon anledning att söka till Naturvetenskapligt basår för att man kan ju inte höja sitt meritvärde genom studier på naturvetenkapligt basår, man kan bara få behörighet och det har man ju redan, om man har godkända betyg i samma kurser.

    En svårare fråga blir det om man har godkända betyg i en del av kurserna men ej i alla. Här tänker jag så här: om din dotter t.ex har godkända betyg i Kemi1, Fysik 1a, Biologi 1 och Matematik 1 och 2, men saknar betyg i Kemi 2, Fysik 2, Biologi 2 och Matematik 3 och 4 - då skulle hon hinna läsa in de kurserna på en termin på komvux. Varför spendera ett helt år på högskola (förlora en hel termins tid)?

    Det kan också finnas naturvetenskapliga terminer att söka på högskola - och det är kanske just den lösningen som är den bästa.

    Idag vet vi ännu inte om naturvetenskapliga år eller terminer finns kvar om några år. Om inte, då är det Komvux eller Prövningar som din dotter kan komplettera - med hjälp av.

    Du får hemskt gärna kontakta Antagning.se som genomför antagning till högskolor/universitet och även Studievägledare på de naturvetenskapliga basår som idag finns - och ställ samma fråga till dem. Återkom sedan till oss, så får vi fundera vidare - tillsammans.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för er (dig och din dotter)!

    Jag lovar att hålla tummarna!

    ANNA

    • : Låt oss utgå ifrån att det tekniska basåret finns kvar om några år åtminstone på några av de mindre högskolorna. Då har jag några följdfrågor. Går det att inom ramen för det samhällsvetenskapliga programmet att läsa biologi 1 och 2? Om inte kan min dotter läsa tekniskt baseras vars resultat inte påverkar hennes meritvärde och sedan komplettera med biologi på komvux som då, antar jag, kommer att påverka hennes meritvärde?
    • Mikael : Ja, det går!