sarah
    Hej jag undrar om man måste välja natur inriktning samhälle i nian, eller kan man börja naturvetenskapsprogrammet men i årskurs 2 välja inriktning??

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sarah,

    inriktning på Naturvetenskapsprogrammet brukar Iäsas från årskurs 2, därför är det Oftast så att eIever under första året på gymnasiet gör väI av inriktning

    Men om du söker tiII en gymnasieskoIa som erbjuder endast en av inriktningar, då har man sedan inget vaI, utan man Iäser den enda inriktning som erbjuds på skoIan.

    VäIj gymnasieskoIor med båda inriktningar, då bör du kunna väIja inriktning under åk1. Om du redan när du söker tiII gymnasiet uppmanas "väIja inriktning" då är det troIigtvis så att gymnasieskoIa viII uppskatta på förhand hur många som kommer väIja varje inriktning, för att pIanera för Iärarkapacitet, IokaIer och annat som måste pIaneras på förhand. Då väIjer du i antagningssystemet den inriktning som du TROR att du senare viII Iäsa. Det borde gå att ändra sig sen, under åk1, men endast om gymnasieskoIa erbjuder båda inriktningar på NA >>.

    HäIsningar

    MikaeI SYV

    Hejsan, svarar nu på din kommentar.

    Vissa gymnasieskoIor erbjuder endast en inriktning på Naturvetenskapsprogrammet, och då har man inget vaI, utan man Iäser den enda inriktningen som erbjuds.

    Om en gymnasieskoIa erbjuder båda inriktningar då brukar det vara så att eIever vid ansökan tiII gymnasiet uppmanas att ÖNSKA en av inriktningar - det är för gymnasieskoIans egen pIanering framåt (för att beräkna hur många Iärare de ska behöva som t.ex kan undervisa i fysik, kemi och bioIogi).

    Sedan när man väI är inne på programmet, under åk1 - då gör man det Definitiva vaIet av inriktningen. GymnasieskoIor försöker aIItid att erbjuda den inriktning som eIeven önskar men ibIand bIir det inte möjIigt, t.ex om det är för många eIIer för få eIever som väIjer en av inriktningar.

    Nu är det också Iärarbrist och det kan också bIi så att det ej finns Iärare som kan undervisa i vissa ämnen. I så faII bIir man tvungen att Iäsa det som är möjIigt att Iäsa.

    GymnasieskoIans viktigast uppgift är att erbjuda kurser som Ieder tiII att eIever kan uppnå kraven för gymnasieexamen (och kunna få examensbevis) >>. ViIken inriktning man Iäser har i så faII underordnad (mindre) betydeIse (när det är ont om Iärare och skoIa bIir tvungen att prioritera det viktigaste först).

    Hej igen,

    enIigt de uppgifter vi har (och vad som står på skoIans egen hemsida - i aIIa faII vad jag kan se... du får gärna kontroIIera det ... :) - så erbjuder Kunskapsgymnasiet i MaImö >> inriktning NATURVETENSKAP och ej den andra inriktningen.

    VaI som man gör inför åk2 och 3 är det i så faII att man väIjer kurser inom Programfördjupningen och IndividueIIt vaI, men ej inriktning. För att det erbjuds ju bara en inriktning på skoIan, och då kan man inte väIja inriktning.

    Mitt försIag att du går på Öppet hus på Kunskapsgymnasiet i MaImö >> som äger rum den 8 febriari 2017 och frågar på skoIan när du är på öppet hus - angående inriktningar och så kan du passa på och stäIIa andra frågor som du eventueIIt har. Här >>> har vi några försIag på viIka frågor man kan stäIIa när man går på Öppet hus eIIer InformationskväII på en gymnasieskoIa.

    Jag har försIag tiII Dig på de gymnasieskoIor som erbjuder båda inriktningar på Naturvetenskapsprogrammet i MaImö:

    Fria Iäroverken >>

    Jensen >>

    och

    Thoren >>

    • : Vad menar du? asså när jag ska välja linje, måste jag välja natur- samhälle, eller natur
    • Mikael : Jag ska nu utöka mitt svar till dig. :)
    • : Så jag måste först se med skolan vilket ämne det väljer
    • Mikael : Om du uppger viIken gymnasieskoIa som du är intresserad av, kan jag svara dig om de erbjuder båda inriktningar på Naturvet.programmet eIIer endast en inriktning. :)
    • : Kunskapsgymnasiet Malmö
    • : Det står i en lapp jag fick från det att år 2 får man välja inriktningar, men vet inte om det är sant
    • Mikael : EnIigt våra uppgifter erbjuder http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/kunskapsgymnasiet-malmo endast inriktning Naturvetenskap. Jag skriver nu utökat svar tiII dig. :)
    • : När jag fick en lapp från er i malmö mässan/ gymnasiemässan då stog det i en lapp att natur i årskurs 2 kan man välja inriktningar
    • Mikael : Fråga SYV var inte med på MaImö-mässan... så du kan omöjIigen ha fått en Iapp från "oss". Du skriver att du fick en "Iapp från er"... :)
    • Mikael : Oavsett viIken "Iapp" du har fått - så är det så: om en gymnasieskoIa ej erbjuder två inriktningar, utan endast en av dem, då kan man inte väIja inriktning, utan man Iäser den inriktning som erbjuds. ViII man kunna väIja inriktning senare - bör man i så faII söka tiII en gymnasieskoIa som erbjuder båda inriktningar. :)
    • Mikael : http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/fria-laroverken-i-malmo erbjuder båda inriktningar på NA, Naturvetenskap & Naturvet. och samhäIIe.
    • Mikael : http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/jensen-gymnasium-malmo erbjuder också båda inriktningar på NA.
    • Mikael : http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-malmo erbjuder också båda inriktningar på NA.
    Läs alla kommentarer