K

    Hej! Jag funderar på att välja natur med inriktningen samhälle eftersom den programmet passar mig och jag kan läsa både so ämnena och no ämnena men jag vet att man läser matte 1c, 2c och 3 under årkurs 1 och årkurs 2 och min fråga är så här kan man läsa matte 1c i ettan matte 2c i tvåan och 3 i trean eller är det obligatoriskt att man måste läsa matte 1,2, och 3 på två år? Med vänliga hälsningar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej K,

    det finns ingen lag som säger hur snabbt man måste läsa matte på Naturvetenskapsprogrammet, men pga vissa omständigheter läser man matte på NA i en snabb takt.
    Omständigheter som jag syftar på, är följande: båda inriktningar "naturvetenskap" och "samhälle" - läser åk1 tillsammans och man väljer inriktning först Under åk1, innan åk2 och läser Inriktning från åk2 - då finns det elever som ska gå inriktning Naturvetenskap och för dem blir matte 4 en obligatorisk kurs; dessutom vill många läsa ännu mer matte, matte 5 och/eller matte specialisering - kanske för att de gillar matte, eller också pga de får Meritpoäng. Hur som helst, måste det finnas tid att läsa högre kurser än matte 3 - och den tiden måste ju i så fall finnas  men om man läser matte 3 under åk3, när ska man läsa högre kurser? ;)

    Många elever på Inriktningen "samhälle" vill också läsa mer matte än matte 3, ofta pga de vill komma åt meritpoängen >> för matte.

    Chansen att få läsa matte i långsammare takt kan ev finnas om det är endast inriktning "samhälle" som finns på skolan och om många elever vill läsa i långsammare takt; men det är inte säkert... man kan givetvis Önska sig det och fråga på den gymnasieskolan där man ska läsa. Man kan också försöka föreslå att man läser på egen hand i egen takt och gör prövningar. Det är inte en rättighet, men man kan föreslå det.

    Jag tycker att du kan överväga söka till Samhällsvet.programmet och lägga till matte 3 som valbar kurs under åk3 på SA. För övrigt så går det att på SA läsa samma kurser som man läser på NA, inriktning "samhälle", förutom att man läser enklare mattekurser i spår b /och på NA läser man svårare spår - c/.

    Bästa hälsningar

    ANNA