Alice
    Hej, jag undrar över hur många poäng jag läser sammanlagt på ekonomiprogrammet och hur många poäng jag får från NIU om jag läser i 1,5 år. Förutom NIU som individuellt val har jag läst Spanska och Engelska 7. Jag undrar också om jag kan byta ut något ämnes betyg mot mina NIU betyg och isåfall vilka ämnen?
    • Julia : Vilken inriktning på Ekonomiprogrammet - Ekonomi eller Juridik läser du?
    • : Ekonomiprogrammet- ekonomi
    • Julia : Har din gymnasieskola av Skolverket blev beviljad köka Särskild variant? eller är det "vanligt EK" som ni läser?
    • : Jag skulle tro att det är vanlig Ek
    • Milla : Prata med syv på din skola.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alice,

    vad just Du läser, kan vi inte veta här på Fråga SYV. Rådet jag kan ge dig är att du bokar tid med SYV på din skola och diskuterar just din situation.
    Allmänt gäller - Programplan för ekonomiprogrammet finns att ta del av på gymnasieguiden.se/program/EK/programplan/Programplan_EK.
    ****
    I fall du läser "vanligt ekonomiprogram" och inte någon Särskild variant, så måste du ha Betyg i alla kurser under Gymnasiegemensamma ämnen; alla betyg inom Programgemensamma ämnen; alla betyg i kurser inom En av Inriktningar; tillräckligt antal betygsatta poäng för kurser som på Ekonomiprogrammet får läsas som Programfördjupande + 200 p. Individ.val + godkänt GA, gymnasiearbete.

    Hej Alice,

    På  alla nationella svenska program, däribland på Ekonomiprogrammet, läser man 2500 p. Av dem 200 p. inom Individuellt val och där - inom Ind.val - kan man läsa "vilka gymnasiala kurser som helst". NIU-kurser brukar läggas delvid inom Indiv.val + några kurser som U-kurser, utökade - utanför programmets obligatoriska poäng.
    Det finns olika upplägg på olika NIU - utbildningar.
    Därför är det bäst för dig att prata med SYV på just din skola, för att det inte ska bli fel.
    SYV på din skola vet vilket upplägg just din skola har.
    Vänligen
    Julia syv

    Om man inte på gymnasiet uppnår kraven för examensbevis och får Studiebevis i stället, finns det möjlighet att komplettera efter gymnasiet. Ex. kan man läsa mot examensbevis från komvux.