Rema
    Hej!
    Jag fick mitt högskoleresultat och jag fattar inte helt riktigt resultatet och siffrorna som står, det står normerande poäng och medelvärde normerad poäng? Vad är skillnaden och vilken av de använder man för att söka till universitet?

    Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rema;

    Resultatet skickas automatisk till Antagningen

    Ditt resultat för högskoleprovet förs automatiskt in i antagningssystemet. Sidan "Meriter" på ditt konto på Antagning.se uppdateras dock först när du gör en anmälan till högskolan, eller om du har en anmälan som behandlas just nu. Uppdateringen kan ta någon dag. Så, om du sökte till någon utbildning på högskolenivå till vårterminen 2019, kan du se ditt resultat på din inloggning på www.antagning.se

    Annars så måste det stå någonstans att ditt resultat är till exempel 1,35... gör det inte det?

    Vänligen

    ANNA

    Hej igen,
    vi fick svar från UHR, Universitets- och högskolerådet som lyder:

    Normerad poäng är den poäng provskrivaren har fått
    och
    medelvärde normerad poäng är medelvärdet på alla provskrivare. fkdm en del jämför med normeringstabeller från tidigare prov och blir besvikna. Det aktuella provet var lättare än tidigare provomgångar. Det innebär att för att resultaten från olika provomgångar ska vara jämförbara, krävdes det fler rätta svar på höstens prov för att nå en viss normerad poäng.

    Daniel SYV

    hej, Fråga syv jobbar inte specifikt med högskoleprovet. Info som vi hänvisar till finns på studera.nu/hogskoleprov/efter-hogskoleprovet/rattning-normering och du får antingen läsa noga, försöka förstå och fördjupa dig i hur rättningen och framtagning av resultatet går till, eller lita på att du får rätt resultat.
    Vi känner inte till ngt. fall att det skulle bli fel-räknat - förutom uppenbar fusk... då fuskare blev "tagna" och deras resultat på HP blev ogilltigtförklarade... i alla andra fall så är det det resultatet som man får - som gäller.
    Du behöver inte fördjupa dig i hur framtagningen av resultatet går till. Men det kan du göra om du vill.
    Kontakta exempelvis Allt om högskoleprovet via Facebook.