Emelie
    Hej, jag har en kompis som har varit i Sverige några år. Nu kommer snart hennes kusin också och vi pratade om vad som händer med honom när han kommer. Han kommer vara ungefär 14-15 år när han kommer och har inte gått så mycket i skolan i hemlandet. Börjar han med dom i hans egen ålder i nian fastän han inte kan lika mycket? eller börjar han en lägre årskurs i grundskolan typ i sjuan? eller börjar han gymnasiets språkintro? Vi har hört lite olika saker från olika personer. Vad gäller?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, det finns inga fasta regler utan Bedömning görs, utifrån de dokument och de uppgifter som finns om personens ålder och tidigare utbildningsbakgrund ...