Moa
    Hej!
    Jag sökte till en högskola nu i höst men hopp om att komma in. Men min skola ''Schillerska gymnasiet'' hade inte lagt in mina betyg så att jag var behörig för skolan utan endast mitt högskoleprov syntes. Jag fick dålig hjälp och fick aldrig chansen att komma in på skolan vilket var riktigt tråkigt.
    Jag läste även upp engelska 6 på en annan skola i Göteborg då jag gick sommarskola för att få behörigheten oh jag klarade kursen.

    Min fråga är: vart kan jag hitta mina betyg? Även mitt nya som jag klarade under juni. Blev jättearg på skolan då de står att de lägger in betygen på automatik som jag kollat upp tidigare men det fungerande tydligen inte. Jag följde även alla instruktioner, ringde, maila om vart annat men inget resultat.

    Har tänk söka nästa år igen men behöver då veta hur mina betyg för har bara dem i pappersform som jag fick skickat från posten men ett betyg saknas då jag klarat en jag haft F i.

    Hur går jag tillväga?
    • Julia : Vilket program läste du på - på gymnasiet?
    • Julia : Tips - kika på https://www.yhguiden.se/reportage/restplatser-och-sen-ansokan - det finns fortfarande yrkeshögskoleutbildningar som tar in för start inom kort. Yrkeshögskola kan ta in sökande utan examensbevis.
    • Ludmila : Du får gärna kontakta Ann Johansson [email protected] som förhoppningsvis kan reda ut frågan om dina betyg! Lycka till!
    • : Tack så mycket! Jag gick på ekonomiprogrammet
    • Anna : Var god kontakta [email protected]
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,
    jag beklagar att du hamnade i den situationen, som du beskriver i din fråga.

    Det som allmänt gäller: det är (än så länge) frivilligt för skolorna att ansluta sig till BEDA, gemensamma betygsdatabasen. Om din gymnasieskola svarade dig att de är anslutna, då lägger de ändå endast in EXAMENSBEVIS - så att det är Examensbeviset som ska synas på Antagning.se (ej Studiebevis; detta för att studiebevis ger ju inte grundläggande behörighet till högskolestudier).
    Du kan annars själv alltid ladda upp de betyg du har fått - på Antagning.se Dock ger inte Studiebevis behörighet till högskolestudier. Om du har Examensbevis från ett yrkesprogram + senare läste engelska 6 - är det en annan situation ... här kanske din skola borde ha laddat upp dina betyg i BEDA, men missade det.

    Fick du ngt. utbildningsdokument när du slutade på gymnasiet? Är det EXAMENSBEVIS eller studiebevis du fick? Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier. Om du fick ett Studiebevis, bör du kontakta komvux och ansöka om att få Examensbevis från komvux.
    ***

    Det kan också ev. vara så att du fick förlängd studietid på din skola - och kommer att få ut examensbevis under nästa läsår.

    Vad kan du göra?
    Schillerska gymnasiet >> är en kommunal gymnasieskola i Göteborg. Om du anser att skolan har agerat felaktigt och du får ej någon kontakt med skolan, vänd dig till utbildningsförvaltningen i Göteborg. I nästa led kan du göra anmälan till Skolinspektionen, som kan besluta om att göra utredning eller så får du svar att Skolinspektionen inte kommer starta någon utredning pga... så får du förklaring varför... .
    Länktips: goteborg.se/wps/portal/start/kommun-o-politik/kommunens-organisation/forvaltningar/forvaltningar/utbildningsforvaltningen/kontakt.

    Hej igen,

    utan fullständig info om dina tidigare studier och betyg är det omöjligt att svara på frågan om vad du behöver göra för att få eller bekräfta att du är behörig till högskolestudier. Jag måste därför hänvisa dig till Studievägledare på din f d gymnasieskola - se goteborg.se/wps/portal/enhetssida/schillerska-gymnasiet/kontakt/var-personal/syv.

    Hej igen!
    kika gärna på Yrkeshögskoleutbildningar som fortfarande tar in ansökningar, trots att utbildningen börjar inom kort; se några exempel på vad som kan finnas inom yrkeshögskolan:
    https://www.yhguiden.se/utbildning/ostsvenska-yrkeshogskolan/affaerslogistik

    https://www.yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/facility-manager-affarshogskolan-goteborg

    https://www.yhguiden.se/utbildning/ostsvenska-yrkeshogskolan/internationell-transportlogistik

    https://www.yhguiden.se/utbildning/ostsvenska-yrkeshogskolan/kvalificerat-inkop

    https://www.yhguiden.se/utbildning/malmo-yrkeshogskola/content-producer

    https://www.yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/sales-marketing-b2b-affarshogskolan-vaxjo

    https://www.yhguiden.se/utbildning/campus-varnamo/produktionsutveckling-varnamo

    https://www.yhguiden.se/utbildning/ostsvenska-yrkeshogskolan/hotel-management-ostsvenska-soderkoping

    https://www.yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/key-account-manager-goeteborg

    https://www.yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/account-manager-it-sales

    https://www.yhguiden.se/utbildning/bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/massage-och-friskvardsterapeut

    https://www.yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/loenekonsult-uddevalla

    https://www.yhguiden.se/utbildning/bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/medicinsk-massageterapeut-malmo-massageutbildningar

    OBS! även om man ej uppfyller alla behörighetskraven som en yrkeshögskoleutbildning ställer, kan man ändå komma in. Detta pga yrkeshögskola får göra undantag och ta in obehöriga. Dessutom kan man söka många olika yrkeshögskoleutbildningar, då man söker direkt till den utb., och behöver inte prioritera "i första hand"... i andra hand... osv... man söker alla yh i första hand. Man kan på så sätt komma in på flera olika samtidigt och välja sen vilken man tackar Ja till.

    • :

      Hej!

      okej jag förstår. Men den kursen som jag kompletterade, engelska 6, kommer den finnas med på komvux då eller Mästerkatten kontakta den skola jag gick på för att få mitt betyg där med.

    • : Det enda som jag fick hemskickat på posten när jag tog studenten var mina betyg som jag har i pappersform
    • Julia : Vad heter de betygen som du fick med posten? Vad är Överskriften - Studiebevis eller Examensbevis? Om komvux inte kan se det betyget du fick under sommaren, be att få det betyget i pappersform - så kan du visa upp det på komvux sen. Mycket finns numera i olika databaser på den studerandes personnummer... men inte alltid... Det är därför alltid bra att spara pappersbetyg (original) och även ha några vidimerade kopior, som man kan scanna in eller uppvisa vid behov.
    • : Det är från Göteborgs stad utbildning dör det står ”Utdrag ur betygskatalogen” samt så har min rektor undertecknat
    • Julia : Du behöver EXAMENSBEVIS. Utdrag ur betygskatalogen ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier.
    • Mikael : Har du fått hjälp och ditt ärende är nu "löst"? eller vet du fortfarande inte hur du ska få tag på dina betyg?
    • : Jag tror jag vet hur jag ska gå tillväga, om inte så kontaktar jag er igen. Tack så mycket :)
    • Mikael : Så bra! Lycka till! Om du får Examensbevis nu - kan du kanske hinna komma in på någon av "restplatserna" på en högskoleutbildning; om du får Studiebevis, kan du på komvux göra planering mot Examensbevis och du kan också komma in på en yrkeshögskoleutbildning.
    Läs alla kommentarer

    Frågor och svar

    • Elev

      Vad betyder det att läsa kurs på universitetet?

      Hej! Jag har inte riktigt förstått vad att läsa fristående kurs på universitetet innebär. Vad betyder det att läsa en kurs på universitetet? Kan det öka chansen att få jobb eller måste man läsa program för att ha en chans...

      Milla : : Hej!Att läsa fristående kurser på universitetet innebär att du deltar i enskilda kurser utan att vara inskriven på något specifikt program. Dessa kurser kan täcka olika... Läs hela svaret
    • Moya

      Välja mellan civilekonom- och ekonomprogrammet, Tips?

      Hej. Jag undrar vad skillnaden mellan Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är. Är det samma jobbmöjligheter man får eller skiljer det sig? Är någon bättre om man vill ha bra arbetsmöjligheter utomlands? Kan man göra en tvåårig...

      Milla : : Hej!Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är utbildningar inom samma kunskapsområde, men det finns vissa skillnader mellan dem när det gäller innehåll, akademisk nivå... Läs hela svaret
    • Jonas

      Högskoleingenjör inom bank, finans och försäkringsverksamhet?

      Hej, jag skulle vilja studera högskoleingenjör inom bank, finans och försärkingsverksamhet. Men jag försökt hitta ”rätt kurs” men däremot hittar jag inte det. Undrar om ni kan hjälpa mig och hitta rätt kurs så jag kan...

      Milla : : Hej,i Sverige brukar följande gälla: som högskoleingenjör arbetar man med i första hand med tekniskt utvecklings- och/eller konstruktionsarbete, men kan också... Läs hela svaret
    • cofi

      Personbilsmekaniker i Samhällsvetenskapsprogrammet?

      Hej,

      Jag är intresserad över att ta en gymnasieexamen i Samhällsvetenskap via komvux (2400 poäng), med 500 poäng redan intjänade från gymnasiet, och har just fått en tämligen oortodox men subjektivt genialisk idé, vars...

      Milla : : Hej,om ditt mål är att bli behörig till socionomprogrammet, då har jag ett "motförslag" - att du läser mot yrkesexamen som personbilsmekaniker och siktar på... Läs hela svaret
    • Lousha

      Räcker Högskoleprovet?

      Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...

      Milla : : Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret
    • Mia2

      lämplig utbildning till djurvård?

      Hejsan, Jag ska snart ta examen som undersköterska på vård- och omsorgsprogrammet, men jag känner att jag nu måste jobba med djur istället. Jag har inte världens bästa antagnings poäng (runt 16) men att jobba med djur har varit min dröm...

      Milla : : Hejsan,att "jobba med djur" kan man på många olika sätt: man kan ta hand om friska djur eller delta i sjukvården av djur som behöver sjukvård; man kan jobba inom lantbruk, på... Läs hela svaret
    • Mss

      Semester under utbildning?

      Hej! Jag har sedan tidigare bokat in en väldigt efterlängtad resa i september som jag inte kan omboka. Jag tror att jag kommer komma in på en utbildning till hösten som börjar 2a september. Efter 2 veckor av utbildningen kommer jag alltså att behöva åka iväg på resan och kommer vara borta i...

      Milla : : Hej,jag vet inte om din utbildning är på distans eller i bunden form, på plats. Jag vet inte heller om din utbildning har strikta närvarokrav, men oavsett, så är det inte en idyllisk situation som du... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan man bli företagsekonom utan ma3?

      Hej! Jag undrar om man kan ta ut en examen i företagsekonomi på universitetet genom att läsa kurser (ej helt program) på distans utan sammankomst och som enbart kräver grundläggande behörighet (alltså ej krav ma3)? Om så, hur? Jag undrar iom....

      Milla : : Hej,jag kan endast ge "vaga" svar på båda dina frågor. Yrkes Företagsekonom och Ekonom är i Sverige icke-reglerade; betydelse: arbetsgivare får anställa precis vem de vill,... Läs hela svaret
    • Velemon

      Kan jag söka om och gå om ett program?

      Hej, Jag har av olika skäl inte kunnat fullfölja första året på mitt universitetsprogram och måste gå om en del kurser. På mitt program finns inte heller omtentor och jag kan inte komplettera efter ett visst datum så kan inte göra klart...

      Milla : : Hej,du får gärna fråga de som jobbar på Antagning.se men enligt den information jag har tillgång till + min tidigare erfarenhet samt svar från de sakkunniga, de som jobbar på... Läs hela svaret
    • Helado

      Att välja program?

      Hej! ' Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också...

      Milla : : Hej!Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att... Läs hela svaret