Waseem

    Hej, Jag siktar på att få en naturvetenskaplig gymnasieexamen och jag studerar på komvux. Jag undrar om det är obligatoriskt att läsa (religion 1, samhällskunskap 1b, och Historia 1b) om man studerar på komvux. Stämmer det? Eller kan man läsa andra ämnen istället för de? Återkom gärna om hur det är med dessa ämnen! Med vänliga hälsningar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    som vi på Fråga SYV tolkar reglerna kring examensbevis från KOMVUX, så måste du ha betyg i Religionkunskap 1, i samhällskunskap 1b och i minst en kurs historia (som minst 50 p. kurs Historia 1a1). Det är också möjligt att det kanske går att klara sig med en liten kurs Samhällskunskap 1a1 (i stället för Samhällskunskap 1b) - här finns det lite olika meningar, men jag tänker också så här - kursen Samhällskunskap 1b (med godkänd betyg) krävs för Särskild behörighet till väldigt många olika eftergymnasiala utbildningar; kursen Historia 1b krävs också till ett antal eftergymnasiala utbildningar, t.ex till juristprogrammet och till polisutbildningen på polishögskolan; så varför inte läsa samhällskunksap 1b och historia 1b  i så fall?

    Annars gäller det att du behöver göra planering tillsammans med syv på komvux. Och följa sedan den planeringen. Det är rektor på komvux som är ytterst ansvarig för att du får rätt svar från "din komvux" om vilka kurser du behöver läsa eller göra prövningar i - för att kunna ta ut examensbevis.
    Vänligen
    ANNA