Aylin
    Hej!

    Är det obligatoriskt att skriva nationella prov i matte 3C & 4C? Vad händer om man av något skäl missar det nationella provet?
    Jag går på naturvetenskapsprogrammet.

    Mvh Chad

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Chad,

    det finns endast en kurs på nivå 4 i gymnasiematte som heter Matematik 4.
    Innan matte 4 kan man läsa matte 3b eller 3c. Så det är kurser matte 3c och matte 4 som din fråga gäller - antar jag... ? :)

    Ang. nationella prov - om skola/rektor beslutar att skolan är "med" på det nationella provskrivandet - då blir det obligatoriskt för alla elever på skolan att delta.
    Om en elev är sjuk, måste hen kunna uppvisa sjukskrivningsintyg eller på ngt. sätt bevisa att det var "lovlig" frånvaro och i så fall bör få en chans att göra ett motsvarande prov vid ett senare tillfälle. Vid olovlig frånvaro kan eleven få betyget F på kursen.
    Jag känner personligen en elev som missade både nationella provet och Omprövningstillfälle - det gällde Svenska 3 kursen; och eleven fick F på kursen och inget examensbevis; detta trots att eleven hade A betyg i både svenska 1 och 2 och senare på komvux fick betyget B i Svenska 3 och fick sitt examensbevis från komvux.
    Eleven missade med det möjlighet att komma in på högskola direkt efter gymansiet och kom in på högskola till våren nästa år; eleven prövades då till högskola i BII, kompletteringsgruppen; inte i Bi, direktgruppen.
    Vi avråder från att utebli från proven, inklusive de NP, nationella proven. Konsekveknsen av att man inte är med på proven /bl a på nationella provet/ kan bli att eleven fåf F på kursen.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA