Henrik

    Hej! Jag ska söka till läkarprogrammet nästa hösttermin. Jag kommer ha ett snitt på 20.5 då vilket är circka 1.1 för lite. Det är ett par betyg som ställer till det, nämligen fysik och två andra. Kan jag istället för de kurserna ta några kurser som jag kan få A i och få kanske 2800 poän. Då fysik o de andra kurserna behövs för särskild behörighet så kan jag markera de U då, eller tas de kurserna med särskild behörighet alltid med i beräkningen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik,
    du kan inte själv markera kurserna med "U".
    Det är Innan examensbevis utfärdas, ofta långt innan som det i studieplanen för gymnasie- eller komvuxstuderande står vilka kurser som kommer i deras exam.bevis bli U-kurser.
    Har du examensbevis redan eller läser du nu mot examensbevis?
    Fysik2 krävs för särskild behörighet till läkarprogrammet och kommer därför alltid räknas in, oavsett om det är en vanlig kurs eller en U-kurs. Fysik1a kanske inte alltid behöver räknas in, men det beror, som sagt på... om du redan har examensbevis, då finns det inget att göra.
    Tips! gör Högskoleprovet så många ggr du hinner.

    Vänligen
    Julia syv