Elev
    Hej!
    Just nu studerar jag till förskollärare, men under senare tid har intresset väckts för arbete som handläggare inom diverse företag som arbetsmiljöverket, konsumentverket, kronofogden, skatteverket, m.m. samt arbete inom personalvetenskap med rekrytering, arbetsmiljö, ekonomi.

    Jag står just nu och velar mellan programmen offentlig förvaltning eller human resources. Mina frågor till er är:
    1. Vilken skulle ni rekommendera i min situation?
    2. Kan man bli personalvetare om man studerat offentlig förvaltning eller lägga till kurser vid senare tillfälle?
    3. Utbildningen som jag mest är intresserad av är personalvetenskap, kan man arbeta med handläggning om jag gått denna eller är den andra utbildningen bättre att gå?
    4. Vilken av dessa utbildningar ger bredast möjligheter i yrkeslivet och vilken är enklast att få jobb?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linda;
    yrken personalvetare och "handläggare" är samlings-begrepp som inkluderar många olika "under-yrken" och oändligt antal olika uppsättningar/kombinationer av arbetsuppgifter.
    Yrken är inte heller "reglerade" i Sverige (inom det område som intresserar dig); vilket betyder att inga legitimationer delas ut, utan varje arbetsgivare får själv bestämma vilken utbildning och/eller andra meriter som hen anställer "på". I vissa fall kan kunskaper i vissa språk bli avgörande (ex. om företaget har filial i Tyskland, måste hen som jobbar med personalfrågor på det företaget kunna tyska flytande och kan det väga t om tyngre än annat).
    Min erfarenhet är att vissa arbetsgivare söker efter personer med just "personalvetarprogrammet"-utbildningen i grunden; andra tycker att vilken som helst högskoleutbildning kan "dyga" bara det är "rätt person" (vad gäller personlighet och egenskaper); tredje - kräver vissa "andra saker" som t.ex Körkort; vissa språkkunskaper; dokumenterade kunskaper inom Arbetsrätt och Ekonomi eller ngt. helt annat (du kan själv läsa i Platsannonser och se vad arbetsgivare skriver om Utbildning och Kvalifikationer; Krav och vad de tycker är Meriterande att sökande till tjänser har...).
    Det är ett "vagt" svar som kan uppfattas som "intetsägande" - det är jag medveten om, men i fall det är upp till varje enskild arbetsgivare att bestämma vilken utbildning som "krävs"... hur kan då t.ex jag rekommendera dig en viss specifik utbildning? Det kan jag inte göra.
    Många ggr är det bäst att läsa det som man är mest intresserad av; för att det är då man har störst chans att bli mycket "vass" på just det område!
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Vänligen och Lycka till!
    Milla
    P.S: samråd gärna även med studievägledare på högskoleutbildningar/program inom det aktuella område.

    Studie- och yrkesvägledare