Camilla
    Hej vår dotter kommer inte få ett fullständigt godkänt betyg i kärnämnena engelska och matte. Hon är väldigt bestämd med vilken utbildning hon vill gå ( restaurang Grilliska i Sundbyberg) och vill inte gå motsvarande i Globen. Vad kan göra för att få komplett betyg? Vad finns det för olika alternativ. I sommar alt om hon avvaktar med gymnasiet ett år för att plugga upp betyget i dessa 2 ämnen

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Camilla,

    enligt våra uppgifter är det möjligt att Grillska-gymnasiet-i-sundbyberg kommer att erbjuda även en >> ny utbildning som kommer starta från 1 juli 2019 - Programinriktat val. Programinriktat val är en ny utb., och alla detaljer är inte klara än. Det vi fick veta på ett infomöte med skolverket är att tanken är att det blir frivilligt för gymnasieskolorna erbjuda platser på Programinriktat val, utb. inom Introduktionsprogrammen (IM); man kan tas in på Programinriktat val, om man är obehörig till ett nationellt program. Tanken är då att man ska läsa in behörighet till gymnasiet samtidigt som man läser på gymnasiet.
    ****
    Andra alternativ
    1. prata med rektor på grundskolan om möjlighet att gå om årskurs 9;

    2. Prövningar >>: man förbereder sig till prövningar på egen hand. Betyg från prövning är lika mycket värd som betyg man får i slutet av en kurs.