S
    Hej!
    Som jag förstått det finns det flera olika betygssystem som kan användas på högskola/universitet. Jag har hittat vad dem alla innebär, men hur vet jag vilket betygsystem som en skola använder? Det står på wikipedia att UV är vanligast men att ECTC blir vanligare, så jag undrar också hur mycket det här stämmer?
    Speciellt intresserad är jag av arkitektprogrammet och Miljövetenskap om något speciellt gäller dem.
    Väldigt tacksam för hjälp!

    • Daniel : Om man tar Examen från ett högskoleprogram, spelar det ingen roll (för framtida möjligheter att få jobb) vilket betygssystem högskola/universitet använder sig av, eller ?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej S,

    det stämmer att varje universitet och högskola i Sverige beslutar vilket betygssystem de ska använda. Lärosätena kan också ändra sig och börja använda ett annat system.

    De olika betygssystemen har olika antal betygssteg. Två exempel är Underkänd, Godkänd och Väl godkänd respektive A/B/C/D/E/Fx/F. På examen sätts, däremot, inga betyg.

    Inom EU har ett system utarbetats som kallas European Credit Transfer System (ECTS), för att lättare kunna jämföra studenters betyg från olika länder. Vissa universitet och högskolor i Sverige har infört en 7-gradig betygsskala som är jämförbar med den skalan som används inom ECTS.

    Då lärosätena kan ändra sig och börja använda ett annat system, är det bäst att fråga just på varje lärosäte - vad deras planer är för framtiden.
    Utbildningsutbud av utbildningar på högskolenivå med start HT-19 fastställs till 15 mars 2019; idag kan man ännu inte vara säker på vilka svenska högskoleutbildningar som kommer erbjudas från hösten 2019 och ännu mindre: var de kommer att erbjudas, på vilka lärosäten.

    Hänvisning: uka.se/studentratt--tillsyn/fragor--svar-om-studentratt/betyg.

    Liselotte
    • : Hej Liselotte! Tack för din hjälp, jag tror det ska lösa sig nu. Tyvärr förstår jag dock inte det här med att inga betyg sätts på examen? Vad är då examen till för och hur viktiga är de?
    • Liselotte :

      Angående "Examen" från en högskoleutbildning:
      jämför med Examensbevis från gymnasiet (om man har fått godkänt betyg på GA, gymnasiearbete, och - för övrigt - uppfyller kraven >>, får man ut sitt Examensbevis och med andra ord kan man säga att man fick "Examen från gymnasiet"; och inget betyg sätts på Examen från gymnasiet (man kan givetvis räkna fram meritvärde, men det kan vara olika - på samma betyg - när man söker till högskoleutbildningar med olika krav på Särskild behörighet) - man sätter alltså inte ngt. betyg "som ex. kunde ha varit Mycket-väl-godkänt eller "Med mycket beröm" eller någon siffra - på självaste faktum att man uppnådde kraven och tog "examen".

      Man kan också jämföra med utbildningar utomlands:
      i vissa länder, men inte i Sverige, får de som har alla eller majoritet av kurserna inom sin högskoleutbilnding betygsatta med högsta möjliga (för den kursen) betyg - en Särskild examen (ex. kan självaste dokumentet vara utfärdat på ett "finare papper" i en annan färg - vet t.ex att i f d Sovjet Unionen kunde de extra-duktiga få "rött diplom" till skillnad mot "vanligt diplom" (Rött diplom hade mörkt omslag och "vanligt diplom" - blå omslag: då kunde alla direkt se om man fick högsta betyg eller "vanliga betyg", men så gör man inte i Sverige (uppgift från dec 2018).
      Hur det blir i framtiden, kan man givetvis inte vara säker på, men vi känner inga planer på att något betyg eller andra "utmärkelser" kommer att sättas på självaste "examen" i Sverige.