Klara
    Hej, jag ska börja gymnasiet nästa år och har inte riktigt förstått hur det funkar med olika inriktningar. Jag och en kompis ska båda gå samhällsprogrammet, dock funderar vi att gå olika inriktningar men vill ändå gå i samma klass. Kan folk som valt olika inriktningar fortfarande gå i samma klass eller skapas klasserna utifrån vilken inriktning man valt?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Klara,

    på Samhällsvetenskapsprogrammet läser man inriktning från årskurs 2. På mindre skolor finns det oftast en klass per program och om olika inriktningar erbjuds, då läser man just inriktningskurser separat, men de övriga kurserna läser man tillsammans.
    På större skolor brukar det finnas två eller ännu fler klasser, men eftersom eleverna på samhällsprogrammet läser under årskurs ett samma kurser och väljer inriktning inför årskurs 2, då är inte klasserna indelade enligt framida inriktning. Så brukar det i alla fall vara. Dock kan inte jag eller någon annan syv som inte jobbar på just den skolan, dit ni söker - svara angående exakt hur just den skolan kommer att göra.

    Tänk också på följande: förutom inriktningskurserna, läser man också Programfördjupningar och Individuellt val; och om du och din kompis väljer olika programfördjupningar och/eller olika kurser inom individuellt val - kan ni inte läsa tillsammans, i alla fall inte just de kurserna. Det kan mycket väl bli så att ni kommer att läsa vissa kurser tillsammans men andra kurser - separat (i var sin undervisningsgrupp).

    Länktips: se vilka inriktningskurserna är på de olika inriktningar på SA - i programplanen för SA >>.

    Hälsningar
    D: