Christoffer
    Hej, jag ska göra mitt gymnasieval men får panik. Skolan har ingen SYV och jag får inte svar på alla mina frågor, så jag testar här.

    Vad är det för skillnad på Mattematik 123/abc och hur många kurser finns det här? Det ska tydligen finnas poäng här också och hur funkar det? Hur räknas poängen/betygen!?

    Jag funderar mellan slottegymnasiet i ljusdal och hälsingegymnasiet i bollnäs. Slotte har naturvetenskap och samma sak på hälsingegymnasiet, saken är att slottegymnasiet har inriktning naturvetenskap medan hälsingegymnasiet har en profil som heter kriminalteknik & medicin.

    Jag vill bli läkare/pilot i framtiden och undrar om båda inriktningarna ger behörighet? Har jag större chans att komma in på någon högskola i framtiden om jag väljer det ena gymnasiet eller det andra? Om det inte går på någon av dem, hur fungerar det att komplettera då? Erbjuder alla skolor det?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Christoffer!

    Om du vill bli läkare då måste du söka till Läkarprogrammet och behörighet till det är (förutom Grundläggande behörighet som alltid krävs till alla högskoleutbildningar), även godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matte4. Alla de kurser läses som obligatoriska på inriktningen NaturvetenskapNaturvetenskapsprogrammet (och det gäller alla gymnasieskolor).

    Om man på gymnasiet inte blir behörig, kan man söka till komvux och komplettera där alt kanske till Naturvetenskapligt basår på högskolenivå.

    Om du kommer in på rätt program och inriktning /NA, inriktning Naturvetenskap/ behöver du inte tänka på kurser i matematik som blir "rätt" eller "fel" utan du läser då Matematik 1c, 2c, 3c och 4 - och om du även vill tjäna Meritpoängen inom matte, kan du välja läsa Matte 5 och Matte specialisering.

    Men om du är intresserad av vilka olika mattekurser som läses på olika gymnasieprogram, kan du kika på information på den här sidan.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till med ditt gymnasieval!

    ANNA

    För att bli Pilot krävs det bl a godkända betyg i Matematik 2 och Fysik 1a + att man är frisk och klarar psykologiska tester mm. Fysik 1a läses på Teknikprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet (på alla inriktningar på de två programmen).

    Så, om du läser på NA, inriktning Naturvetenskap - blir du även behörig till att söka utbildning till Pilot (så som behörighetsreglerna är i dagens läge i alla fall).

    • : Okej, tack för svar. Så man måste alltså gå i inriktningen naturvetenskap för att få behörighet. Jag har nu hört att man kan komplettera på många utbildningar så att man kan söka ändå. Kan man komplettera på Hälsingegymnasiet?
    • : Och hur fungerar det här poängssystemet?
    • : Och jag förstår inte det här med kurser? Har jag större chans om jag går på en linje med fler kurser och så avklarar man så många kurser man hinner och får poäng eller?
    • Julia : Du ställer flera olika frågor och jag är inte helt säker på att jag förstår precis vad du menar och vad du vill veta. Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Hälsingegymnasiet erbjuder, så vitt vi vet, rätt utbildning: NA programmet med inriktning "naturvetenskap". Att det är en viss "profil" på utbildningen, spelar i detta fallet ingen som helst roll. Alla inriktningskurserna är alltid obligatoriska.

    Att elever går på andra program eller på inriktningen "samhälle" på Naturvet.programmet och ändå blir behöriga - händer också. Men det är ganska osäkert, och man ska ha tur - för att om kurserna ej är obligatoriska, då är det inte säkert du får läsa dem. Vill du vara säker på att läsa alla de kurser som krävs för behörighet, då är det NA, inriktning Naturvetenskap du ska gå.

    Men om du t.ex. inte vill eller inte kan gå NA, inriktning Naturvetenskap - då går du på gymnasiet den utbildning som du vill /eller kan/ gå och så ser du sen vad som behöver kompletteras och hur du kan göra det. Garanterat kommer det att ta längre tid - t.ex. ett år efter gymnasiet (att läsa på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår). Alla andra vägar än via NA, inriktning "naturvetenskap" är längre men behöver inte vara sämre.

    Ett bra alternativ är att läsa Vård- och omsorgsprogrammet, t.ex. Du blir ej behörig till läkare på VO men du skaffar dig ett yrke inom vården, grundläggande kunskaper i första hjälpen + förståelse om hur det är att jobba inom vården. Sedan kan man efter VO välja att söka till komvux, till naturvetenskapligt basår eller till yrkeshögskola (för att bli specialistundersköterska). Man kan också jobba ett par år innan man läser vidare. Med så många olika alternativ efter gymnasiet, är VO ett mycket smart val för den, som är intresserad av medicin.

    Din fråga om att "räkna poäng" förstår inte jag, tyvärr... :) och kan därför inte svara på den. Handlar det om att lättare komma in på högskola? Det är höga betyg och högt resultat på Högskoleprovet som gäller för att komma in på Läkarprogrammet. Men ibland kan Alternativ antagning äga rum (det är ett Undantag) och då har man nytta av relevant arbetslivserfarenhet.

    Jag hoppas mitt svar förklarar en del och jag råder dig läsa noga på alla de sidor som jag länkar till i mitt svar nu (alla "blåa ord" är klickbara länkar).

    Lycka till med ditt gymnasieval!

    Julia Syv

    • : Hej. Om man kollar på vilka kurser man läser inom programmet så står det t.ex "Engelska 5 100p" och så vidare. Överallt. Vad är det och ska man samla så många poäng som möjligt?
    • Anna : 100 poäng på en gymnasial kurs är det kursens STORLEK. 100 poäng = 100 undervisningstimmar. De flesta gymnasiala kurser är på 100 undervisningstimmar (= 100 poäng) men det finns några mindre kurser, 50 p. och större kurser, som t.ex. Fysik 1a som är á 150 poäng (dvs 150 undervisningstimmar). Man ska samla 2500 poäng för att kunna få Examensbevis. Att läsa fler kurser än det som krävs för examensbevis ger väldigt sällan några fördelar.