Milosz
    Hej! Jag har en fråga om meritvärde. Jag sökte till universitet i höst 2016 med min IB diploma (kursen skulle undervisas på engelska) men jag valde att göra ett 'gap year' ock lära mig svenska och då söka till ett svenskt program. Jag ska anmäla mig till ämnesärarprogrammet med inrikting mot arbete i gymnasieskolan - Matematik och vill börja den kommande våren. Jag har inte lärt mig svenska på gymnasiet dock ska jag göra prövning i SAS3 (så jag kommer bara ha betyg i SAS3, inte i SAS1 eller SAS2) för att ha grundläggande behörighet. Min fråga är, hur kommer de att räkna ut mitt meritvärde. Jag fick 27 poäng på min diploma och fick de 2,5 poäng så att mitt meritvärde var 16,52 i höstas. Så, kommer de använda mitt SVA3 betyg eller kommer det att fortfarande vara 16,52? En annan sak, kommer det vara ett problem att jag saknar betyg i SAS1 och SAS2 utan bara har betyg i SAS3?

    Milosz

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Milosz,

    Enligt info på www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/Rakna-ut-ditt-meritvarde/

    Har du läst en kurs på gymnasiet eller komvux som krävs för behörighet eller ger meritpoäng räknas betyget i kursen med i ditt meritvärde. Det borde även betyg från Prövningen - räknas in (på samma sätt som om du läste kursen).

    Ditt meritvärde räknas efter kompletteringen om enligt formeln:

    Mer info och formeln finns på länken på Antagning.se /se ovan/.

    Eftersom det kompletterande betyget räknas in i ditt meritvärde bör du försöka få så högt betyg som möjligt.

    Ang. vilka kurser i Svenska /eller Svenska som andraspråk/ du behöver ha godkända betyg i - enligt info på www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate - räcker det med endast svenska 3 eller SAS 3. Det står inte att du måste ha betyg i någon annan kurs i svenska.
    Men om du är osäker sök svar på www.antagning.se eller kontakta Antagning.se - för att det är deras bedömning som gäller. Blir det någon ändring i reglerna, bör man kunna se den på Antagning.se -hemsida.