Patrycja
    Hej :)

    Där är nu såhär att jag ska snart börja läsa några kurser på komvux då behöver jag komplettera min betyg så jag blir högskolebehörig (jag ska läsa sas2, engelska 7, matte 2a, och extra - företagsekonomi 1 och redovisning 1. Sen tänkter jag läsa sas3 och matte 3b ). Jag har fått min yrkesexam, jag gick hotell och turism men vet inte riktig om jag är intresserad längre av detta, jag har valt att läsa företagsekonomi och redovisning på komvux för att se om det blir något för mig som jag kan tänka sig att gå vidare med. Jag har tittat på olika programm som jag kan bli intresserad av att gå senare (tänkte våren 2017) på Universitetet, det är kanditatprogram ekonomi och statistik, kandidatprogram företagsekonomi eller juristprogrammet.

    Min fråga är vilka möjligheter som jag har? Finns det kanske också någon utbildning på komvux inom det jag är intresserad? Om ja, hur ser ut det senare med jobb jamfört högre studier med bara slutbetyg från komvux?

    Jag har läst lite om allt men fortfarande vet inte vilka möjligheter som jag har. Jag har också sett på antagning.se att man kan gå bara vissa kurser, men hur funkar det då exakt? Räcker en/flera kurser att få bättre jobb, ska man skriva det i sitt CV?

    Jag vet inte om juristprogrammet blir kanske tungt för mig, det jag fick veta att den tar 5 år, men jag är ändå intresserad av den också.

    Och en sista fråga, hur ser det ut med jobbet under högre studier t.ex. om jag bestämmer mig på något av program, är det möjligt att kombinera heltid studier med något jobb?
    (Bor i Stockholm)

    Tack på förhand för svaret! :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag undrar om du känner till yrkeshögskola? Du nämner inte det i din fråga därför tänker jag att du kanske inte känner till Yh-utbildningar? Det finns många bra Yh-utbildningar och en del också på distans, då du kan bo "var som helst" och ändå kunna gå en sådan utbildning.

    Resultat är också väldigt imponerande: upp till 90% av f d YH-studenter har jobb direkt efter avslutad Yh-utbildning. Det är bättre resultat än högskola kan uppvisa, där färre f d studerande får jobb direkt efter avslutade studier.

    Du ser hela utbudet av Yh på www.yhguiden.se

    Du som gick HT på gymnaiset kanske kan tänka dig läsa Management inom Hotell>> som är 1,5 årig utbildning i Stockholm som enligt våra uppgifter har några Restplatser. Så du kan höra med de nu direkt och kanske börja läsa där om 3 veckor. Behörighetskraven på Yrkeshögskoleutbildningar är "flexibla", dvs Yh kan göra undantag och ta in obehöriga.

    Däremot högskolor/universitet kan inte ta in obehöriga. För att läsa kurser och program på högskolenivå måste man alltid ha Grundläggande behörighet. Du måste, alltså få godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk 2och3 först. Sedan är det ofta Särskild behörighet som krävs och för utbildningar inom "ekonomi" på högskola är det matematik 3 som brukar krävas. Du är obehörig till högskola idag. Du är behörig /i grunden/ till Yrkeshögskola - för att för behörighet till YH krävs det Examensbevis (och det går bra även med bevis från ett yrkesprogram). Ang. andra krav - t.ex på arbetslivserfarenhet och vissa godkända kurser - så kan Yrkeshögskola göra Undantag.

    Du kan därför göra följande:

    se på www.yhguiden.se och sök alla de yh som du är intresserad av (man söker varje Yh separat direkt på den skola där utbildning ges);

    om du inte vill eller kan komma in på någon yrkeshögskoleutbildning, läs på komvux - i första hand SAS 2 och 3 samt Matte 2 och 3). Detta för att bli behörig till ekonomiutbildningar på högskola. Innan du blir behörig till högskola, är det lite för tidigt att planera i detalj - för att nya kurser och program kan dyka upp på högskolenivå, som idag ännu inte syns på www.studera.nu

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänligen

    Julia SYV

    Ang. din fråga om att kunna kombinera heltidsstudier med något jobb, så är det många som jobbar vid sidan av sina studier. Exempel: matbutiker som ICA och Coop anställer "på timmar" och det är många högskolestudierande som sitter i kassan i en matbutik några timmar i veckan på kvällstid eller under helger (lördag-söndag).

    Om du under dina studier tar Studiemedel (från CSN) - är det bra att känna till "fribeloppet" (dvs hur mycket man får jobba utan att Studiemedel minskar). Här>> är snabblänk till platsen på www.csn.se där det förklaras om Inkomst & Fribelopp.